Portal Retail Serbia objavio je ekskluzivnu informaciju da jedan od najvećih globalnih trgovinskih lanaca dolazi u Srbiju – francuski Carrefour.
Kako su naveli, filijala ove kompanije u Grčkoj potpisala je ekskluzivna prava na zastupanje Karfura (Carrefour) na našem tržištu i još nekoliko tržišta na Balkanu.
Reč je o kompaniji Retail&More AE koja je, prema navodima portala, u saradnji sa partnerima nedavno otvorila prve supermarkete u Bugarskoj, a predviđeno je otvaranje ukupno 70 prodavnica u toj zemlji i Grčkoj. Portal podseća i da je Karfur (Carrefour) prošle godine preuzeo sve hipermarkete Kora u Rumuniji.
Carrefour ima gotovo 15.000 prodavnica
Karfur (Carrefour) na svom sajtu navodi da je francuska grupa osnovana 1959. i da je najveći globalni maloprodajni lanac (u zavisnosti od izvora podataka, Karfur (Carrefour) se ipak kotira oko sedme ili osme pozicije, ali svakako je u prvih 10 kada je reč o trgovinskim lancima koji prodaju hranu). Ističu da imaju 321.000 zaposlenih i prodaju od 80,7 milijardi evra u više od 30 zemalja (podaci za 2019.).
Broj radnji je dostigao gotovo 15.000 na kraju marta 2024, od čega je 6.066 u Francuskoj, 6.117 u ostatku Evrope, 1.477 u Južnoj Americi i 1.154 u ostalim zemljama.
Pre nedelju dana, Karfur (Carrefour) je objavio podatke za prvi kvartal 2024. koji pokazuju da je ostvarena prodaja od 22 milijarde evra u prva tri meseca.
Najznačajnije tržište za maloprodajni lanac je matična Francuska odakle je došla gotovo polovina prihoda, tačnije 10 milijardi evra.
Sledi Evropa koja je donela 6,15 milijardi i Latinska Amerika sa šest milijardi.
Prodaja je skočila 13,5% u prvom kvartalu, a reč je o metrici trgovinskih kompanija, koja u obzir uzima prodavnice i proizvode sa sličnim karakteristikama (like-on-like). Iz podataka se vidi da je prodaja praktično stagnirala u Francuskoj i Evropi dok je rast pogurala Južna Amerika gde je zabeležen skok od čak 48%, posebno u Argentini (rast od 265% koji se pripisuje efektu hiperinflacije).
Prvi uveli hipermarkete
Karfur (Carrefour) se hvali da je osmislio i prvi uveo koncept hipermarketa i izveštaj pokazuje da oni i generišu najveći prihod. Od 10 milijardi evra prodaje u Francuskoj, 4,8 milijardi je došlo od hipermarketa, 3,39 milijardi od supermarketa, a 1,8 milijardi od malih radnji i drugih formata.
Kako se može videti na sajtu, hipermarketi Karfura mogu imati od 20.000 do čak 80.000 proizvoda, a njihova površina ide od 2.400 do 23.000 kvadrata.
Gotovo 60% radnji čine male prodavnice (8.771). Slede supermarketi kojih je 4.166, a na trećem mestu su hipermarketi (1.161) dok Karfur ima i formate cash&carry, soft discount i druge.
Akvizicije
U svom izveštaju Karfur (Carrefour) ističe nekoliko velikih širenja biznisa. To su, recimo, završetak akvizicije supermarketa i malih radnji SuperCor u Španiji gde su kupili 43 prodavnice za 53 miliona evra i prvo otvaranje pod novim brendom biće već početkom maja.
U Francuskoj kompanija završava akviziciju 25 bivših radnji Casino.
Takođe, tokom leta se očekuje završetak kupovine Cora i Match prodavnica u Francuskoj.
Najvažnija tržišta za Carrefour
Kada je reč o evropskim tržištima, Karfur (Carrefour) u svom izveštaju pored matične Francuske ističe Španiju, Italiju, Belgiju, Rumuniju i Poljsku.
Primetno je da tržišta dele na dve grupe. Jedna su tzv. integrisane države gde su upravo Francuska i pet pomenutih evropskih zemalja, kao i Brazil i Argentina.
Druga grupa su tzv. partnerske države gde nastupaju u saradnji sa drugim kompanijama odnosno putem franšiza. U Evropi su to Grčka (u partnerstvu sa Retail&More grupom) i Andora (druge evropske zemlje se još ne navode).
Druga podgrupa partnerskih država su Afrika i Bliski istok. Kada je reč o Africi tu su Maroko, Tunis, Alžir i Egipat na severu Afrike, kao i Gabon, Kamerun, Obala Slonovače, Senegal, Uganda i Kenija, u podsaharskom delu.
Kada je reč o Bliskom istoku, u ovu grupu su ušli Turska, Gruzija i Jermenija, kao i Bahrein, UAE, Jordan, Kuvajt, Oman, Katar, Irak, Liban, Saudijska Arabija, i na kraju Pakistan i Izrael.
Treća grupa zemalja su azijske – Mongolija i Tajvan, a četvrta francuske prekomorske teritorije – Nova Kaledonija, Gvajana, Gvadalupe, Martinik, Sent Martin, Kurakao, Reunion, Francuska Polinezija, a u ovoj grupi je i Dominikanska republika.
Broj zemalja u kojima je Karfur (Carrefour) poslovao je znatno duži, ali je tokom vremena trgovinski lanac pojedina tržišta i napuštao prodajući svoj biznis i prodavnice te je primetno da ga nema i na nekim velikim i razvijenim tržištima poput SAD, Britanije, Japana, Nemačke, Švajcarske i drugim gde je već poslovao.
Karfur (Carrefour) je bio prisutan i u Severnoj Makedoniji, ali je zatvorio jedini hipermarket posle dve godine rada. Takođe, već je poslovao u Bugarskoj, gde je njihov tadašnji partner bankrotirao pa je obustavljeno poslovanje.
Izvor: Forbes Srbija
Foto: YouTube printscreen