Skupština Srbije usvojila je Zakon o izmenama i dopunama zakona o igrama na sreću. Izmenjenim propisom povećavaju se naknade za priređivače ovih igara. Takođe, povećava se vreme čuvanja snimaka video nadzora. Dodatno, uvodi se obaveza dostavljanja linka Upravi za igre na sreću putem kojeg ona može uživo da prati video nadzor koji su priređivači svakako dužni da imaju.
Osim ovog, uvodi se zabrana služenja hrane i alkoholnih pića sa više od pet odsto alkohola u kladinicama i automat klubovima.
Tokom javne rasprave o Nacrtu ovog zakona, koja je trajala do 30. septembra, priređivači igara na sreću imali su brojne primedbe na izmene i dopune pomenutog propisa. Najveći broj njih odnosio se na visinu naknade. Priređivači igara na sreću negodovali su i zbog nametanja dodatnih obaveza kada je reč o video nadzoru. Oni smatraju da će odredbe ovog zakona biti u koliziji sa nekim drugim propisima, ali i da će se njima ugoržavati pravo na privatnost korisnika njihovih usluga.
Inače, predlog Zakona o izmenama i dopunama zakona o igrama na sreću Skupštini je početkom novembra podnela Vlada Srbije.
Zakon i pregršt primedbi na izmene propisa
Pre nego što je predlog upućen Skupštini, tekst sa izmenama i dopunama je u formi Nacrta (čiju je izradu predvodilo Ministarstvo finansija – Uprava za igre na sreću), bio mesec dana na javnoj raspravi. U tom periodu su zainteresovane strane mogle da daju svoje mišljenje na planirane izmene i dopune.
Na sajtu Ministarstva finansija nalazi se Izveštaj o javnoj raspravi na 82 strane u kojem se može videti da je primedbe i predloge na predložene izmene zakona imalo 15 kompanija (Top Bet, Mozzart, Merdian Tech, Balkan Bet, Blink.ing, Central point, Central Gaming lab, Slot ex Group, Ful d.o.o, Les folies, RM-COMPANY, Digital Revolution, Top slots, Alego company, Decaposte gaming valut).
Primedbe su podnela i tri udruženja priređivača igara na sreću („UPIS“, „Ujedinjenost“, „AGOS“), dva advokata, jedna advokatska kancelarija i jedno fizičko lice.
Neki od priređivača igara na sreću žalili su se na planirano povećanje naknada koje moraju da uplaćuju u državni budžet. U pitanju su naknade za odobrenje za priređivanje igara na sreću, kao i naknade za priređivanje igara na sreću.
Kako se može videti iz izveštaja o javnoj raspravi, primedbe na povećanje naknada uglavnom nisu prihvaćene. Objašnjenje je da je povećanje naknada ekonomski opravdano i srazmerno ekonomskoj moći priređivača igara na sreću.
Žalbe na veće naknade
Primera radi, predlog države je bio da se naknada za dobijanje odobrenja za priređivanja posebnih igara na sreću na automatima povećava sa 25 evra na 50 evra mesečno po automatu.
Međutim, jedna od firmi koja je podnela primedbu, Slot ex. group doo , a koja priređuje igre na sreću na automatima, predložila je da ova naknada, umesto na 50 evra, bude povećana na 35 evra po automatu.
Predlog države je i da naknada za priređivanje igre na sreću na automatima bude u iznosu od 15 odsto na osnovicu koju čini razlika između ukupno ostvarene vrednosti uloga i ukupno ostvarenih dobitaka igrača.
Ipak, Slot ex. group je predložio i da povećanje ove naknade bude manje. Preciznije, da stopa koja se primenjuje na osnovicu iznosi 12 umesto predloženih 15 odsto.
Ta firma tražila je i da naknada za odobrenje za priređivanje igre na sreću klađenje bude 150 evra mesečno po kladionici, umesto 200 evra koliko je predloženo. Takođe, tražili su i da se propiše manja minimalna naknada za priređivanje klađenja.
Bankarska garancija zarobljen novac
Na povećanje naknada žalile su se i firme FUL doo Čačak и LES FOLIES doo, takođe iz Čačka, koje se takođe bave priređivanjem igara na sreću na automatima.
One su, primera radi, navele da smatraju neprihvatljivim izmene kojim se predlaže duplo uvećanje naknada po jednom automatu mesečno. Smatraju da za takvo povećanje nameta nema nikakvog opravdanja.
„Ovakva izmena će u krajnjem ishodu imati suprotan efekat od očekivanog. Usled dodatnih nameta doći će do prestanka rada priređivača na pojedinim ili svim uplatnim mestima, a time i do potpunog prestanka ostvarivanja prihoda države po ovom osnovu“, naveli su u primedbi.
Ove firme su takođe, navele i da ne postoji opravdanje za povećanje naknade za odobrenje po kladionici sa iznosa od 100 evra na iznos od 200 evra, kao i za nesrazmerno povećanje naknade za odobrenje igara na sreću preko sredstava elektronske komunikacije za „neverovatna“ četiri puta, odnosno sa 2.500 evra na 10.000 evra na mesečnom nivou.
Prema mišljenju ovih firmi, ne postoji bilo kakvo opravdanje ni za izmenu kojom se predlaže uvećanje visine namenskog depozita odnosno bankarske garancije sa iznosa od 300.000 evra na iznos od 500.000 evra za priređivače igara na sreću preko sredstava elektronske komunikacije.
Pojašnjenja radi, igre na sreću preko sredstava elektronske komunikacije su sve igre na sreću koje se priređuju preko interneta, telefonom, putem televizije ili radija, SMS-om i bilo kojim drugim oblikom elektronske komunikacije.
„Novo rešenje predstavlja dodatno opterećenje za svakog priređivača jer se na taj način oni de facto odriču prava na korišćenje sopstvenog novca. On bi ostao “zarobljen” na računu banke dokle god priređivač ima dozvolu za obavljanje delatnosti“, navodi se u primedbama.
Zakon omogućava ugrožavanje likvidnosti malih
I Udruženje priređivače igara na sreću – UPIS je imalo nekoliko primedbi koje se tiču povećanja naknadi za priređivače igara.
Naime, UPIS je predložio da povećanje nakanade za odobrenje za priređivanje posebnih igara na sreću na automatima bude povećano na 40 evra po automatu mesečno. Takođe, naknada za dobijanje odobrenja za priređivanje igre na sreću klađenje, poveća sa 100 na 150 evra, umesto na 200 evra koliko država predlaže.
Još jedno udruženje priređivača igara na sreću „Ujedinjenost“ je navelo da povećanje naknada pogoršava likvidnost malih priređivala i favorizuje velike.
To Udruženje je, između ostalog, navelo i da priređivači igara na sreću preko sredstava elektronske komunikacije smatraju da je postojeći depozit od 300.000 evra dovoljan kako bi ispunio svoju namenu i da povećanje na 500.000 evra diskriminiše male priređivače.
Novi zakon omogućava državi da postane Veliki brat
Država je, između ostalog, predložila i da se produži obavezno vreme čuvanja snimaka video nadzora u kladionicama, automat klubovima i kazinima. Taj rok se povećava sa 30 na 90 dana, a uvedi se i obaveza dostavljanja linka Upravi za igre na sreću za uživo praćenje video nadzora.
Pojedini priređivači naveli su da produženje roka za čuvanje snimaka na 90 dana nije u skladu sa odredbama Zakona o privatnom obezbeđenju.
„Smatramo da produženje vremena čuvanja snimaka video nadzora sa 30 na 90 dana nije u skladu sa odredbama Zakona o privatnom obezbeđenju. Njime je za sve privredne subjekte propisana obaveza čuvanja snimaka video nadzora do 30 dana. Produžavanjem navedenog roka su priređivači igara na sreću diskriminisani u odnosu na ostale privredne subjekte. Oni će morati da izdvoje značajna sredstva za unapređenje opreme koja bi omogućavala čuvanje velike količine snimaka u produženom trajanju (u pitanju su ulaganja od više hiljada evra po objektu)“, navela je firma Slot ex.group u svojoj primedbi.
Kršenje prava na privatnost igrača
Firme Ful d.o.o. i Les folies navele su da obaveza dostavljanje linka preko koga ovlašćeni predstavnici Uprave mogu vršiti video nadzor uživo u praksi ne može doneti nikakvo poboljšanje po pitanju kontrole poslovanja priređivača.
To bi, kako navode, zahtevalo orgomno angažovanje ljudstva u Upravi, a istovremeno bi kršilo pravo na privatnost igrača.
Obrazoženje države je, pak, da se time unapređuje kontrola i stepen društvene odgovornosti, naročito kada je reč o maloletnim licima. Uz pomoć linka ovlašćena lica mogla bi na vreme da utvrde da li je u objektu prisutno maloletno lice, piše u obrazloženju ove odredbe.
I Udruženje „Ujedinjenost“ negodovalo je zbog dodatnih obaveza u pogledu video nadzora.
“Prema važećim propisima, pristup snimcima je dozvoljen samo policiji i licenciranim službenicima, što može dovesti do povrede privatnosti i zloupotrebe podataka”, navelo je ovo udruženje koje okuplja priređivače igara na sreću.
Ni ova primedba nije prihvaćena uz obrazloženje da je Zakon o igrama na sreću poseban propis u odnosu na Zakon o privatnom obezbeđenju i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, i da se njime mogu propisati drugačije obaveze.
„Svakako treba imati u vidu da Nacrt zakona ne predviđa odstupanja u pogledu obrade podataka, te se primenjuje postojeći zakonodavni okvir u pogledu zaštite podataka“, tvrde predlagači izmena propisa.
Nerealni zahtevi države
Jedna od novina koje je država propisala je ta da će priređivač igara na sreću biti dužan da Upravi (za igre na sreću) podnese zahtev za organizovanje džekpot-a najkasnije 30 dana pre njegovog organizovanja. Uz to će morati da podnese i uverenje o ispunjenosti uslova džekpot sistema, kao i drugu dokumentaciju koja će biti propisana podzakonskim aktom koji će doneti ministar finansija.
I ova novina koja se uvodi je naišla na primedbe. Tako je Mozzart doo naveo da је ovaj zahtev nerealan i da nije u skladu sa praksom dodele džekpotova. Ta firma je predložila da se sertifikat za džekpot sistem izdaje na period od 10 godina, ali ovaj predlog Mozzart-a nije prihvaćen.
Od 1. januara 2026. godine priređivači će morati da usklade svoje poslovanje sa odredbama kojima je propisana obaveza dostavljanja Upravi linka.
Kada se radi o zabrani služenja ili konzumiranje hrane i alkoholnih pića, osim niskoalkoholnih pića koja sadrže najviše pet odsto alkohola u prostorijama gde se priređuju igre na sreću na automatima i klađenje, država je navela da je rok za usklađivanje sa ovom zabranom 1. jul 2026.
Naknade u 2023. iznosile 17,7 milijardi dinara
Na teritoriji Srbije delatnost kockanje i klađenje obavlja 74 pravna lica.
Od navedenog broja dozvolu Vlade Srbije za priređivanje posebnih igara na sreću u igračnicama (kazina) imaju dva pravna lica.
Odobrenje Uprave za igre na sreću za priređivanje posebnih igara na sreću na automatima ima 61 pravno lice, odnosno 19 za priređivanje posebnih igara na sreću – klađenje.
Odobrenje Uprave za igre na sreću za priređivanje posebnih igara na sreću preko sredstava elektronske komunikacije ima 27 pravnih lica. Klasične igre na sreću u skladu sa Zakonom o igrama na sreću priređuje isključivo Državna lutrija Srbije.
Ukupan iznos naknada koje uključuju naknade za odobrenje, odnosno priređivanje posebnih igara na sreću, uključujući i naknade za priređivanje klasičnih igara na sreću, kao i naknada za priređivanje nagradnih igara u robi i uslugama u 2023. iznose 17.737.846.914 dinara, pisalo je u predlogu Zakona.
Počev od 2020. godine, Inspekcija Uprave za igre na sreću podnela je 26 krivičnih prijava i 563 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, koji su okončani izricanjem novčanih kazni u rasponu od 50.000 do 900.000 dinara za pravno lice, odnosno od 5.000 do 100.000 dinara za odgovorno lice u pravnom licu.
Izvor: Forbes Srbija / Nevena Petaković
Foot: YouTube printscreen