Poljska planira izgradnju modernog aerodroma između Varšave i Lođa, sa ciljem da radovi budu završeni do 2032. godine. Posao finansijskog obezbeđivanja poveren je konzorcijumu koji čine francuski Lazard i poljska banka Pekao, saopšteno je iz Centralne komunikacione tačke (CPK), državne kompanije odgovorne za realizaciju projekta. Juče je potpisan ugovor između CPK, Lazarda i Pekao banke, a ceremoniji je prisustvovao i bivši ministar Srbije Božidar Đelić, koji je kao izvršni direktor Lazarda za centralnu i istočnu Evropu predvodio konzorcijum.
Vrednost projekta i značaj za region
Ukupna investicija u ovaj poduhvat procenjena je na 36 milijardi evra, od čega je 10 milijardi namenjeno samom aerodromu, dok ostatak pokriva izgradnju železničkih i putnih veza, kao i druge prateće sadržaje. „Ovaj projekat se u Poljskoj spominje već dve decenije. Postojeći aerodrom u Varšavi više ne može da se širi zbog urbanizacije, pa je neophodno graditi novi. Projekat je od nacionalnog značaja, ali i od važnosti za čitavu centralnu i istočnu Evropu“, ističe Đelić za Forbes Srbija.
On dodaje da će CPK promeniti dinamiku transporta i razvoja u Poljskoj, iako je projekat inicijalno izazivao kontroverze zbog svoje veličine i troškova, te je bio predmet političkih rasprava. „Nova vlada je privremeno obustavila projekt, ali je na kraju odlučila da nastavi sa realizacijom“, podseća Đelić.
Pokazatelj ekonomskog uspeha Poljske
Đelić napominje da je projekat i dokaz uspeha poljske ekonomije. „Poljska danas ima ekonomiju vrednu milijardu evra, što je 18. najveća na svetu. Prihod po glavi stanovnika veći je od Japana, a razvoj zemlje poslednjih decenija je jedan od najvećih globalnih ekonomskih uspeha“, kaže on i dodaje da su reforme devedesetih postavile temelje za današnji rast.
Posebno je značajno što ceo infrastrukturni poduhvat vodi država kroz svoj preduzetnički model. „To je moguće zahvaljujući poverenju u sposobnost poljske države da transparentno realizuje ovakav projekat. Konsenzus je postignut nakon pet do šest godina priprema i dogovora“, navodi Đelić.
Uloga Lazarda i Pekao banke
Zadatak Lazarda i Pekao banke biće da na tržištu kapitala, kod komercijalnih banaka i investicionih fondova, obezbede sedam od potrebnih 10 milijardi evra za aerodrom, dok će preostali iznos uložiti poljske državne kompanije. „Cilj je da aerodrom bude završen do 2032. i postane najveći u regionu. Sa trenutnim kapacitetom Varšave od 21 milion putnika godišnje, novi aerodrom očekuje više od 32 miliona putnika, a projektovan je za kapacitet od 60 miliona putnika godišnje“, dodaje Đelić.
On naglašava da će aerodrom, pored putničkog saobraćaja, služiti i za održavanje aviona i kao kargo centar, čime Poljska postaje najveća transportna tačka istočno od Berlina. Aerodrom će dodatno koristiti poljska aviokompanija LOT, koja je naručila 84 nova Erbas aviona.
Konkurencija i međunarodni tender
Posao finansijskog savetovanja dodeljen je nakon međunarodnog tendera sa jakom konkurencijom, u kojoj su učestvovale i banke poput JP Morgana i BNP Pariba. „Dobijanje posla potvrda je stručnosti našeg tima i odluka Euromoney-a da Lazard izabere za najbolju banku za savetovanje u centralnoj i istočnoj Evropi“, naglašava Đelić.
Planirani radovi i organizacija CPK
Prvi radovi na aerodromu planirani su za 2026. godinu, dok će do 2029. biti završena izgradnja tunela i železničke stanice ispod aerodroma. Završetak svih radova predviđen je za kraj 2031, da bi aerodrom u 2032. dobio potrebne dozvole i započeo sa radom.
CPK je državna kompanija formirana kao SPV, sa četvoročlanim Upravnim odborom i petočlanim Nadzornim odborom. Predstavnik Vlade u odboru je državni sekretar Ministarstva infrastrukture, stručnjak za vazduhoplovni saobraćaj.
Brza železnica i ekološka rešenja
Aerodrom će se nalaziti 37 kilometara zapadno od Varšave, radiće non-stop i biće energetski efikasan koristeći isključivo obnovljive izvore energije. Planirana je i infrastruktura dvostruke namene koja će doprineti vojnoj spremnosti EU i NATO.
Značajna investicija je i železnička pruga u obliku slova Y ka Varšavi, Lođu, Vroclavu i Poznanju, projektovana za brzinu do 350 km/h, dok će vozovi saobraćati brzinom od 320 km/h. Linija do Varšave biće završena do otvaranja aerodroma, dok će deo pruge prema zapadnim gradovima biti gotov oko tri godine kasnije.
Naslovnica
Foto: cpk.pl