Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Ovo su marže najvećih trgovinskih lanaca: O ozbiljnoj konkurenciji nema ni govora?
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Biznis

Ovo su marže najvećih trgovinskih lanaca: O ozbiljnoj konkurenciji nema ni govora?

Poslednja izmena: 08/04/2024 10:03
7 min čitanja
Ovo su marže najvećih trgovinskih lanaca O ozbiljnoj konkurenciji nema ni govora
Objavi

U svakodnevnom obraćanju visokih državnih funkcionera ističe se veliki rast plata, BDP-a i slično, čime se Srbija svrstava u sam vrh evropskih zemalja po privrednom rastu. Ali, bitna činjenica je da se uvek govori o efektima u stranoj valuti (evro), a vrednost evra u dinarima je opala zbog činjenice da je dinar gubio unutrašnju vrednost dok je kurs dinar-evro mirovao.

Sadržaj
Problem oligopolizovanog tržištaPolitička težina trgovinskih lanaca i monopolizacija uvozaKretanje marži najvećih trgovinskih lanaca u SrbijiPotrošnja osnovnih životnih namirnica u Srbiji

Efekat inflacije i precenjenog kursa dinara je potpuno deformisao ekonomske pokazatelje. Taj inflatorni efekat iskazan u evrima vidljiv je i kod zemalja EU. Zemlje sa visokim nominalim rastom BDP su i zemlje sa najvišom međugodišnjom inflacijom (naročito u 2022. godini).

U tekućim cenama su sve zemlje kao rezultat visoke inflacije imale rast BDP-a. Prava vrednost se dobija kada se ove vrednosti svedu na baznu godinu. Uzećemo 2018. godinu kada su evropske zemlje (pa i Srbija) imale regularne uslove ekonomskih i društvenih aktivnosti.

Visoki zvaničnici se utrkuju u hvalospevima kako je naš BDP porastao sa 42 na čak 60 milijardi evra (mada statistika, zvanična doduše, i navodi da je godišnji realni rast oko 2%), ali je dobro poznato kome su te poruke namenjene.

Analiza u nastavku teksta pokušava da učini dodatna pojašnjenja u tumačenju pre svega BDP-a (uzet je sa namerom troškovni, a ne proizvodni pristup), zatim raščlanjivanjem istog definiše se rast potrošnje po segmentima i prezentuje koje komponente BDP su doprinele rastu istog sa stanovišta relativnih odnosa.

Problem oligopolizovanog tržišta

Na prvi pogled, rast cena u Srbiji u prethodnih par godina je indukovan rastom inflacije u Evropi s jedne strane, poremećajem u lancima snabdevanja, neskladom robnih i kupovnih fondova i sl.

Postoje takođe nelogičnosti u kretanju cena između pojedinih grupa proizvoda, često se pominju cene čvaraka koje su više od cene suve pršute i sl. Ovo najbolje oslikava stanje u srpskoj ekonomiji. Naime, dok god postoji tražnja i prodaja po tim cenama, ponuđači sigurno neće reagovati. Kada se pogleda kretanje stočnog fonda, pre svega živih svinja za klanje (tovljenika) vidi se strahovita regresija, odnosno pad broja i stanje stočnog fonda.

Stanje konkurencije na koje se pozivaju mnogi je veoma bitan faktor. Srbija, nažalost, ima oligopolizovano tržište ponude i uvoza. Jedan od faktora nažalost je precenjen kurs dinara koji šalje signale da je kod nas u evrima daleko niža cena ponude uvozne robe. Usklađivanjem kupovne moći dinara na domaćem i ino tržištu dobili bi realnu depresijaciju za više od 50% što bi dalo značajne signale o odnosu cena ino i domaće ponude.

Mnogi pominju ulogu Komisije za zaštitu konkurencije. Ona se ponaša i deluje u skladu sa Zakonom o zaštiti konkurencije, koji ima jednu nakaradnu tvorevinu o sticanju dominantnog položaja na tržištu domaće ponude koji definiše gornju granicu od 40% učešća na tržištu, što automatski znači da imate zagarantovan oligopol. Posebno u telekomunikacijama sa tri ponuđača.

Problem inflacije

Problemi cena, odnosno inflacije su po pravilu višedimenzionlani. Inflacija je složen fenomen, čija je osnovna odrednica nesklad u strukturi ponude i tražnje, neadekvatna ekonomska politika, pritisak nadnica, međunarodni faktrori i sl.

Efekti visoke inflacije:

– Redistribucija dohotka i imovine
– Zamagljivanje opštih ekonomskih kriterijuma
– Poremećaji trgovinskih i platnobilansnih tokova
– Deformacije u procesu formiranja i prelivanja akumulacije
– Implikacije u socijalnoj sferi
– Implikacije u političkoj sferi

Kada se pogleda statistički izveštaj o poslovanju sektora trgovine onda imate situaciju da u grani posluje 31.200 preduzeća i preduzetnika što na prvi pogleda daje privid savršene konkurencije. Ali, od ukupnog prihoda sektora trgovine u 2022. godini od 24 milijarde po svim robnim grupama, trgovina robom široke potrošnje (hrana, bezalkoholna pića, duvan, alkoholna pića, odeća i obuća) iznosi oko 8,7 milijardi evra.

U 2022. promet glavnih maloprodajnih lanaca u Srbiji (Delez, Lidl, Merkator, DIS, Metro, Univereksport, Gomeks, Aman) je bio 4,3 milijarde evra. Na 8,7 milijardi prometa treba uzeti i promet na pijacama od preko 1,1 milijarde.

Prema tome, o nekoj značajnijoj konkurenciji nema ni govora. Ovih sedam lanaca zauzimaju više od 60% tržišta. Tome treba dodati da isti imaju i veleprodaju kojom snabdevaju male trgovinske lance, pa ne treba biti posebno vidovit po kojim cenama će ih snabdevati. S druge strane, imate poslovno udruženje od dvadesetak srednjih trgovinskih lanaca koje je imalo oko 1,3 milijarde prometa u 2022. godini. O nastupu velikih lanaca najbolje mogu reći proizvođači odnosno njihovi snabdevači kojim ih sve uslovima izlažu.

Politička težina trgovinskih lanaca i monopolizacija uvoza

Veoma bitna stvar je i politički faktor kao i snaga velikih lanaca da praktično u situaciji nedovoljno jake države utiču na kreiranje državnih odluka u oblasti trgovine. Lično sam se u to uverio 2013. i 2014.

Monopolizacija uvoza je posebna priča. Davno podeljene „karte“ između velikih igrača ne omogućavaju čak ni privid konkurencije. Tržište Srbije je puno nelogičnosti i defektnosti u funkcionisanju što se vidi i po kretanju trgovinskih marži odnosno njihovom rastu. Naravno da se svaki privredni subjekt ponaša racionalno i da je osnovni poslovni moto maksimizacija profita. Stvoreni uslovi im to sada omogućavaju.

Praktično najveći rast dobiti u prethdone dve godine su imali veliki trgovinski lanci.

Položaj trgovinskih lanaca i tražnje stanovništva najbolje se vidi kroz naredne dve tabele.

Kretanje marži najvećih trgovinskih lanaca u Srbiji

Kompanija20212022
Delez43,2943,63
Lidl33,2637,37
Merkator34,9535,95
Univereksport34,4435,18
Dis13,2115,53
Aman17,7119,78
Gomeks24,0925,58
Metro19,0917,88
U procentima; Izvor: Finansijski izveštaji

Potrošnja osnovnih životnih namirnica u Srbiji

Izvor: Anketa o potrošnji domaćinstava 2018. i 2022.

Bez obzira na političke tirade i hvalospeve, potrošnja osnovnih namirnica po domaćinstvu značajno pada čime se na najdirektniji način vidi položaj potrošača u Srbiji. Imajući u vidu da je broj stanovnika Srbije smanjen za prethodne četiri godine, to smanjenje nije puno relevantno za zaključivanja. Naime, prosečan broj članova po domaćinstvu je bio 2,67 u 2022. i 2,66 u 2018. godini.

 

Izvor: Forbes Srbija, Dragovan Milićević, ekonomista
Foto: YouTube printscreen

Možda ti se takođe sviđa

Zašto se Španci više protive turizmu nego Francuzi?

Ko je na dobitku – Srbija ili strani radnici: Zarade platu i ne zadržavaju se

Perfekcionizam nije dobar za vođenje firme

Rio Tinto ostvaruje gubitke u čekanju rudnika

Firma Marka Bosanca konačno je izgubila posao očitavanja brojila za Elektrodistribuciju na teritoriji cele Srbije

OZNAKE:BDPceneinflacijamaržemonopolnamirnice

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Afera Jovanjica Pored inspektora Slobodana Milenkovića i dete na “nišanu” Afera Jovanjica: Pored inspektora Slobodana Milenkovića i dete na “nišanu”
Sledeći članak Anita Mančić Ne pristajem na nedostojan život u neslobodnoj zemlji Anita Mančić: Ne pristajem na nedostojan život u neslobodnoj zemlji
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Lučić kaže Mileru da je predsednik Srbije tražio da se smeni jedna od ključnih osoba kompanije United Media
Lučić kaže Mileru da je predsednik Srbije tražio da se smeni jedna od ključnih osoba kompanije United Media
Politika 28/08/2025
Raspored utakmica Srbije na Evropskom provenstvu u košarci
Raspored utakmica Srbije na Evropskom provenstvu u košarci
Sport 27/08/2025
Japanski pisac Rjunosuke Akutagava
Rjunosuke Akutagava bio je mladić čiji je dar brzo uzleteo
Kultura 26/08/2025
Priča o porodici Minh 2
Priča o porodici Minh
Istorija 25/08/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?