Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Digitalizacija u kreativnim industrijama Srbije: Mašta je i dalje analogna
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Tehnologija

Digitalizacija u kreativnim industrijama Srbije: Mašta je i dalje analogna

Poslednja izmena: 18/02/2024 18:23
7 min čitanja
Digitalizacija u kreativnim industrijama Srbije Mašta je i dalje analogna
Objavi

U vreme tektonskih promena koje je u sve aspekte svakodnevnog života unela digitalizacija i pojava globalnog umrežavanja krajem prošlog veka, Srbija se u digitalizaciju uključila, u skladu sa tadašnjim društvenim prilikama, prilično nevoljno i sa zakašnjenjem, bez jasne predstave o efikasnosti i ekonomičnosti koje ona donosi.

Prva primena digitalnih tehnologija našla je svrhu u oblasti telekomunikacija gde je Srbija iskoristila nadolazeće mogućnosti da bi premostila nedostatak ili zastarelost postojeće infrastrukture i tako zakoračila u novi milenijum.

Iz sličnih pobuda (da bi se “preskočio” nedostatak analogne infrastrukture nastao opštim osiromašenjem društava i višegodišnjim sankcijama) jedan od retkih aspekata koji je uhvatio korak sa savremenim trendovima sa neznatnim zakašnjenjem u odnosu na razvijeni deo sveta bila je primena digitalnih tehnologija u produkciji igranih filmova, iako u to vreme bez osnovne infrastrukture – mreže digitalizovanih bioskopa.

Kreativne industrije bile su prinuđene da gotovo odmah po njihovoj pojavi prigrle prednosti proizvodnje (više manufakture) korišćenjem tada raspoloživih digitalnih tehnologija koje su u to doba bile retko korišćene i u visoko razvijenim kinematografijama. Karakterističan primer i u svetskim okvirima veoma ranog korišćenja digitalnih tehnologija u produkciji srpskog igranog filma jeste celovečernji igrani film snimljen 1999. “Zemlja istine, ljubavi i slobode” (scenario i režija Milutin Petrović, direktori fotografije Predrag Bambić i Andreja Leko). Može se slobodno reći da su tim ranim i produkcionim siromaštvom, iznuđenim usvajanjem tada postojećih digitalnih tehnologija, srpski filmski autori stekli i izvesnu komparativnu prednost u odnosu na srodne delatnike koji su stvarali u organizovanijem i stabilnijem okruženju.

Višestruko povećanje kanala distribucije

Okasnela digitalizacija kanala distribucije filmova i programa odvijala se u dva smera. Jedan je bio ukidanje postojećih mreža distribucije filmova kroz destrukciju tada postojećih (“Beograd film”) i ubrzanu izgradnju multiplex bioskopa po tržnim centrima. Drugi, postepeno ukidanje analognog emitovanja TV programa i izgradnja mreža kablovske distribucije, čime su stvorene mogućnosti za distribuciju velikog broja TV kanala u okvirima sada novoraspoloživih frekventnih pojasa.

To višestruko povećanje kanala distribucije dovelo je do ogromnog rasta broja TV kanala gladnih sadržaja a nevoljnih da ulože dovoljna sredstva u njihovu proizvodnju. To je u prvo vreme vodilo ka klasičnoj pirateriji, ali se, uz značajne otpore glavnih “igrača”, polako privodi ka savremenim evropskim standardima i razumevanju ideje neophodnosti plaćanja prikazivačkih i autorskih prava, kao vidu kompenzacije za prihode ostvarene prikazivanjem programa tuđe proizvodnje. U ovom trenutku, bitka za naplatu rezidualnih autorskih prava autora prikazanih dela još se vodi. Našim novo-”kapitalistima” još nije drago da plate odgovarajuću naknadu za rad autora.

Uprkos svemu, srpska filmska i TV proizvodnja u poslednjih nekoliko godina najvećim delom prepoznala je prednosti korišćenja savremenih digitalnih alata i ekonomičnost, udobnost, praktičnost i visok kvalitet krajnjih proizvoda koje oni omogućuju.

Zahvaljujući dostupnosti standardizovanih alata, savremena srpska filmska i TV proizvodnja u najvećoj meri koristi prednosti digitalne produkcije u svim fazama proizvodnje i distribucije. Pri snimanju filmova i kvalitetnijih TV serija redovno se koriste kamere s digitalnim zapisom slike i zvuka koje su identične kamerama koje se koriste u proizvodnji i na najrazvijenijim tržištima. U fazi montaže koriste se identični alati, računari i odgovarajuće aplikacije koji se koriste širom sveta. U fazi postprodukcije koriste se alati koji su istovetni alatima koji se koriste i u holivudskim produkcijama. Distribucija svih sadržaja sada se obavlja u digitalnim formatima i korišćenjem digitalnih medija. Prikazivanje filmova i, u nešto manjoj meri TV sadržaja, u potpunosti je digitalizovano. Ulogu distribucije filmova po manjim mestima u velikoj meri preuzela je kablovska TV.

Ne treba nikako zaboraviti ni značajne promene u navikama gledalaca, potrošača sadržaja kojima je produkcija i namenjena. Najveći deo gledalaca, naročito mladih, svoje potrebe za zabavnim sadržajem više ne zadovoljava pomoću linearne televizije ili odlaskom u bioskop. Većina mlađe populacije sadržaje traži na internetu (YouTube, Vimeo, Netflix) i te sadržaje uzima koristeći računar povezan na internet, a najčešće koristeći prenosne digitalne uređaje – mobilne telefone i tablete.

Potreba za proizvodnjom digitalnih sadržaja

Naravno, narasla potreba za proizvodnjom digitalnih sadržaja dovela je i do rastuće uposlenosti svih profila profesija i stručnih kadrova – od snimatelja do stručnjaka za specijalne efekte. Opšta globalizacija i mogućnost korišćenja (u Srbiji još nedovoljno razvijene) infrastrukture interneta dovela je i do toga da naši VFX stručnjaci sada mogu da učestvuju u globalnoj tržišnoj utakmici, pa u Srbiji i regionu postoji više specijalizovanih firmi koje se uspešno bave izradom specijalnih efekata ne samo za domaće tržište već i za najambicioznije holivudske produkcije. U nedavnom razgovoru sa vlasnikom jedne od vodećih domaćih VFX produkcija saznao sam da je proizvodnja video-igara i trejlera za promociju novih verzija etabliranih igara jedan od najznačajnijih izvora prihoda srodnih domaćih preduzeća.

Sa druge strane, inženjeri poreklom iz Srbije duži niz godina zapaženo učestvuju u razvoju najnovijih tehnologija radeći u vodećim svetskim firmama koje diktiraju tehnološke trendove poput japanskog SONY-ja i nemačkog ARRI-ja. Milan Kršljanin i Dragan Lazić, inženjeri iz Beograda, vodeći su autoriteti u ovom domenu. Mnogi srpski direktori fotografije uspešno rade širom sveta od Holivuda i Velike Britanije do Rusije, i predaju na univerzitetima ili učestvuju u radu majstorskih radionica o kreativnom korišćenju savremenih tehnologija širom sveta.

Digitalizacija u kreativnim industrijama Srbije defakto je sprovedena, nije nam strana i naši autori uspešno koriste digitalne alate. Ipak, treba imati na umu činjenicu da digitalizacija ne omogućuje već samo olakšava, poboljšava i pojeftinjuje proizvodnju sadržaja, autorskih audio-vizuelnih dela.

Ostaje da se i dalje radi na najvažnijem: nikakav specijalni i kompjuterski generisani efekat ne može kompenzovati nedostatke sadržaja – scenarija, režije, glume, osvetljavanja, kadriranja… Obrazovanje na stručnim fakultetima okrenutim primeni savremenih tehnologija i postupaka (poput FEFA) ostaje značajan faktor ovladavanja znanjima i razvoja kreativnih potencijala budućih stručnjaka.

Kreativnost, mašta i veština pripovedanja su i dalje analogne, i nalaze se u glavama autora.

Izvor: Nedeljnik / Digital Business Review
Foto: YouTube printscreen / Kadar iz filma “Zemlja istine, ljubavi i slobode” Milutina Petrovića

Možda ti se takođe sviđa

Da li će veštačka inteligencija učiniti decu pametnijom

Novi satelit Biomas nadziraće šume na zemlji

U Kini najavljuju masovnu proizvodnju natrijum-jonskih baterija

Pronađeni znakovi života na udaljenoj planeti, a naučnici tvrde da je sigurnost 99,7%

Digitalna diplomatija: Kada tvitovi i objave odlučuju o ratu i miru

OZNAKE:industrijakreativnostmaštatehnologija

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Zvezda odbranila Kup Radivoja Koraća Zvezda odbranila Kup Radivoja Koraća
Sledeći članak Želimir Žilnik, dobitnik Beogradskog pobednika za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti Želimir Žilnik, jedan od ljudi koje društvo drži po strani
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma - Beldoks - u Domu omladine
Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma – Beldoks – u Domu omladine
Kultura 22/05/2025
Entoni Kliford Grejling: Zašto rešavamo probleme ratovima?
Intervju 22/05/2025
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Politika 21/05/2025
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Kultura 21/05/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?