Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Da li će veštačka inteligencija učiniti decu pametnijom
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Zdravlje

Da li će veštačka inteligencija učiniti decu pametnijom

Poslednja izmena: 15/05/2025 10:12
6 min čitanja
Da li će veštačka inteligencija učiniti decu pametnijom
Objavi

Pitanje da li će veštačka inteligencija (AI) učiniti našu decu pametnijom nije samo spekulacija. Ono odražava aktuelni razvoj u oblasti kognitivne nauke, obrazovanja i digitalne tehnologije.

Sadržaj
Razumevanje Flinovog efektaKako AI pozitivno utiče na inteligencijuDa li će AI zaista učiniti decu pametnijom„Negativni Flinov efekat“ kao upozorenjePreporuke za roditelje: Ključ je u ravnotežiZaključak

Inteligencija je složen i višedimenzionalan konstrukt oblikovan kako biološkim, tako i spoljašnjim uticajima, uključujući obrazovne intervencije i izloženost stimulativnim iskustvima, piše PsychologyToday.

Da bismo razumeli potencijalnu ulogu veštačke inteligencije u ovom okruženju, najpre moramo razmotriti Flinov efekat – istorijski porast IQ rezultata tokom 20. veka – i način na koji bi AI mogao da produži ili čak preokrene ovaj trend.

Razumevanje Flinovog efekta

Flinov efekat, nazvan po filozofu Džejmsu R. Flinu koji je izučavao inteligenciju, opisuje značajan i trajan porast IQ rezultata kroz generacije tokom 20. veka. Istraživanja pokazuju da su rezultati inteligencije kod dece stalno rasli, naročito u domenu sposobnosti rešavanja problema i rezonovanja, a manje u znanju stečenom tokom vremena. Šire društvene promene su učinile mentalne zahteve nad novim generacijama složenijim.

Navedeni faktori uključuju: bolju ishranu, pristup obrazovanju, urbanizaciju, porodice s manje članova i složenije okruženje. Tehnologija, poput televizije, video igara i interneta, podržava ove napretke zahtevajući viši nivo prostorno-vizuelnog rezonovanja, rad sa simboličkim sistemima i apstraktno mišljenje. Dakle, tehnologija već tiho unapređuje inteligenciju.

Kako AI pozitivno utiče na inteligenciju

AI nije samo još jedan tehnološki pomak – ona predstavlja promena paradigme koja može suštinski preoblikovati intelektualni razvoj. Jedna od najjačih osobina AI je sposobnost personalizacije učenja. AI može prilagoditi obrazovni sadržaj tempu, snagama i interesovanjima svakog deteta.

Još jedna prednost AI jeste pristup neograničenom znanju. Uz generativnu AI i modele prirodnog jezika, deca mogu istraživati složene teme kroz konverzacijski format, što podstiče dublje, radoznalo učenje. Postavljanje pitanja čatbotu – o naučnom konceptu, matematičkom problemu ili pisanju pesme – olakšava samoinicijativno učenje i kreativnost.

AI okruženja kao što su virtuelne laboratorije i strateške igre omogućavaju simulaciono učenje kroz koje deca primenjuju rezonovanje, eksperimentisanje i testiranje hipoteza. Ove digitalne aktivnosti razvijaju kognitivnu fleksibilnost, sistemsko razmišljanje i planiranje. Možda najvažnije, AI nudi jedinstvene mogućnosti za podršku neurodivergentnoj deci. Alati bazirani na AI mogu se prilagoditi deci sa disleksijom, ADHD-om ili autizmom, nudeći alternativne metode učenja koje tradicionalne učionice ne omogućavaju. To može demokratizovati pristup kognitivnom razvoju za decu koja su do sada bila zapostavljena u sistemu.

Da li će AI zaista učiniti decu pametnijom

Uprkos svom potencijalu, uticaj AI na kognitivni razvoj nije jednosmerno pozitivan. Postoje opravdane zabrinutosti u vezi sa nenamernim posledicama, uključujući prekomerno oslanjanje na tehnologiju. Ako deca postanu pasivni korisnici AI-a, a ne rešavaju probleme aktivno, njihove veštine kritičkog mišljenja mogu stagnirati ili opasti. Lakoća dobijanja odgovora putem AI može umanjiti važnost kognitivnog napora potrebnog za dublje učenje i razvoj otpornosti.

Još jedan izazov je digitalna distrakcija. Uređaji koji omogućavaju učenje putem AI takođe nude pristup društvenim mrežama, igricama i konstantnim obaveštenjima. Sve to može smanjiti raspon pažnje, izazvati preopterećenje informacijama i oslabiti radnu memoriju. Istraživanja pokazuju da preterano stimulativna okruženja mogu štetiti intelektualnom razvoju.

Postoji i pitanje socio-emocionalnog razvoja. AI po svojoj prirodi nema emocionalnu inteligenciju. Iako može simulirati razgovor, ne može pružiti empatiju, povezivanje ili moralno usmerenje. Ako deca provode previše vremena s AI umesto s ljudima, njihove veštine empatije, rešavanja konflikata i saradnje mogu trpeti, što su sve veštine jednako važne kao i IQ.

„Negativni Flinov efekat“ kao upozorenje

Dodatnu složenost predstavlja činjenica da se Flinov efekat u nekim delovima sveta preokreće. Nedavne studije beleže pad prosečnih IQ rezultata u nekoliko razvijenih zemalja (Dutton, van der Linden i Lynn, 2016). Mogući uzroci uključuju promene u obrazovanju, više vremena pred ekranima i manje vremena provedenog u čitanju ili slobodnoj igri. „Negativni Flinov efekat“ je upozorenje – ako se AI koristi pretežno za pasivnu potrošnju umesto za istraživanje i stvaranje, može doprineti intelektualnom opadanju umesto napretku.

Preporuke za roditelje: Ključ je u ravnoteži

Roditelji bi trebalo da usvoje promišljen pristup korišćenju AI. Važno je birati kvalitetne alate, nije svaki AI edukativan.

Podjednako je važno podsticati stvarnu ljudsku interakciju. Razgovori, zajedničko rešavanje problema i fizička igra pomažu deci da razvijaju socio-emocionalnu inteligenciju koju AI ne može zameniti. Ljudska povezanost ostaje temelj zdravog razvoja.

Takođe, potrebno je pratiti upotrebu AI. Zdrave navike uključuju ograničeno vreme ispred ekrana i balans između online i offline aktivnosti kao što su čitanje, boravak u prirodi i slobodna igra. Deca treba da se suočavaju s izazovima, a ne da uvek traže instant rešenja od AI.

Pomaganje deci da prepoznaju svoje stilove, snage i izazove u učenju podstiče intelektualnu agilnost tokom celog života. Ta metakognitivna svest je osnova adaptivne inteligencije u AI svetu.

Zaključak

Alati budućnosti oblikovaće ne samo kako naša deca uče, već i kako razmišljaju. AI ima ogroman potencijal da unapredi intelektualni razvoj, ali samo ako se koristi mudro, uz uvažavanje ljudskih vrednosti, odnosa i kritičkog mišljenja. Inteligencija je više od informacije – ona je promišljena primena znanja, radoznalost za istraživanjem i empatija prema drugima. AI treba da bude saveznik naše dece, a ne njihov arhitekta, piše Sem Goldstin, doktor nauka i klinički direktor Centra za neurologiju, učenje i ponašanje i član fakulteta Medicinskog fakulteta Univerziteta Juta.

Izvor: N1
Foto: Freepik

Možda ti se takođe sviđa

10 znakova da imate posla sa sociopatom

Startap iz Srbije razvija AI rešenje za preciznu dijagnostiku raka

Epiziotomija: u Srbiji rutinski seku žene na porođaju

Psihijatar Aleksandar Misojčić u autorskom tekstu o narcizmu

Korisnici vejpa dijagnostikovana „kokičasta pluća“

OZNAKE:AIinteligencijaIQtehnologija

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Đoković otpustio Endija Mareja Đoković otpustio Endija Mareja
Sledeći članak Sin Marije Vasić Fašizam je ovo što gledate sada Sin Marije Vasić: Fašizam je ovo što gledate sada
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Ninić o šestoro uhapšenih zbog razgovora u kafani Politički progon u režiji bezbednosnih službi i tabloida
Ninić o šestoro uhapšenih zbog razgovora u kafani: Politički progon u režiji bezbednosnih službi i tabloida
Društvo 26/06/2025
Milan St. Protić Bilo bi lepo da ovaj Vidovdan bude Vidovdan pobede, a ne Vidovdan poraza
Milan St. Protić: Bilo bi lepo da ovaj Vidovdan bude Vidovdan pobede, a ne Vidovdan poraza
Društvo 26/06/2025
Šta bi mogla da znači građanska neposlušnost ako se ne ispune zahtevi studenata do Vidovdana
Šta bi mogla da znači građanska neposlušnost ako se ne ispune zahtevi studenata do Vidovdana?
Politika 26/06/2025
Tramp Sprečili smo Srbiju – Planirala je napad na Kosovo
Tramp: Sprečili smo Srbiju – Planirala je napad na Kosovo
Svet 26/06/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?