Iskusni taksisti u San Francisku izbegavali su raskrsnicu Džekson ulice i Grant avenije, u srcu gradske Kineske četvrti, jer je nedavno bio prvi dan kineske Nove godine. Za razliku od toga, autonomni robotizovani Waymo taksi se vozio prema poprečnim ulicama, kada su gomile blokirale sve strane, a veseljaci su palili vatromet, prema rečima dvojice svedoka. Nekoliko minuta kasnije, neki u masi su napali i zapalili automobil.
“Većina normalnih vozača automobila zna da moraju da izbegavaju Kinesku četvrt tokom lunarnih novogodišnjih praznika, ali kompjuter to ne razume”, rekao je Aron Peskin, predsednik Nadzornog odbora San Franciska, koji je pozvao na više regulacije samo-vozećih automobila.
Incident je naglasio i ograničenu sposobnost robotskih automobila da donose odluke u slučaju neprijateljstva prema njima. Takođe tu je niz razloga koji su oduvek bili protiv robotizovanih automobila, kao što su zabrinutost za sigurnost putnika, poslovi koje bi roboti mogli preuzeti od ljudskih vozača i uopšteno generisani strah od veštačke inteligencije.
Ipak u San Francisku, gde su takva vozila postala uobičajena, glasno podržavaju robotizovane automobile kao bezbednije od ljudskih vozača.
Gradonačelnik San Franciska London Brid nazvao je incident u kineskoj četvrti „opasnim i destruktivnim aktom vandalizma” i pohvalio je ulogu grada kao poligona za razvoj samovozećih automobila.
„Mi smo grad koji je dom uzbudljivih tehnologija u nastajanju, poput autonomnih vozila, koje menjaju svet“, rekao je gradonačelnik Brid.
Subotnje uništavanje vozila kompanije Waymo, koja je u vlasništvu Google matične kompanije Alphabet (GOOGL.O), samo je jedan incident. Nedavno se desio drugi incident u kojem je još jedno Waymo vozilo udarilo biciklistu.
U oktobru je rovotizovano vozilo, koje je napravila kompanija Cruise, u vlasništvu GM-a, udarilo i odvuklo pešaka 6 metara. Kalifornija je potom suspendovala kompaniji Cruise dozvolu za testiranje vozila bez vozača.
Nedostataci tehnologije
Waymo nije odgovorio na pitanja o tome zašto je njegov automobil bez vozača, krosover Jaguar I-PACE opremljen mnoštvom kamera i senzora, ušao na prepun javni događaj, kao što je doček kineske Nove godine.
Brajant Voker Smit, profesor na Univerzitetu Južne Karoline sa ekspertizom u zakonu o autonomnim vozilima, rekao je da ova epizoda postavlja pošteno pitanje o tome da li samovozeći automobili mogu ili bi trebalo da budu u stanju da otkriju oblasti prepune pešaka i da se kreću oko njih.
„Bio bih zainteresovan da čujem od Vaimo-a o tome kako njegova navigacija objašnjava ovakve vrste incidenata“, rekao je on.
Kompanija je ranije opisala vandalizam kao izolovan slučaj, ali je jedan od putnika saopštio Rojtersu da se vozio robotaksijem sledećeg dana, nakon icindenta, kroz drugu gomilu u San Francisku, koja je takođe ispalila vatrometom na automobil.
Senator države Kalifornije predlaže zakon koji bi lokalnim vlastima dao više ovlašćenja da regulišu samovozeće automobile, rekao je da činjenica da je automobil uleteo u gužvu tokom vatrometa naglašava nedostatke tehnologije.
„Ono što postaje potpuno jasno jeste da AI tehnologija nije tako sofisticirana kao što bi industrija želela da poverujemo.”
Izvor: Reuters
Foto: YouTube printscreen