Kada je 1981. godine lansiran MTV, televizijski kanal koji je 24 sata dnevno prikazivao muzičke spotove, počelo je novo poglavlje u istoriji popularne kulture. Spotovi su postali ključni deo marketinga, a izvođači poput Majkla Džeksona i Madone izgradili su svoj identitet upravo kroz vizuelne priče koje su se vrtele na MTV-ju.
Četiri decenije kasnije, ta era se približava kraju. Kompanija Paramount, vlasnik brenda MTV, saopštila je da će do 31. decembra u Velikoj Britaniji ugasiti pet specijalizovanih muzičkih kanala – MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV i MTV Live. U etru će ostati samo glavni kanal, koji danas pretežno emituje rijaliti programe poput Catfish, The Hills i Geordie Shore.
Za mnoge, ovo označava kraj jednog vremena. Međutim, pevačica Hana Dajmond smatra da je ono odavno završeno. „MTV je već godinama više deo nostalgije nego stvarnosti. Već dugo nije prisutan u muzičkoj industriji, pa me ne iznenađuje što ga gase“, kaže ona. Dajmond dodaje da je za nezavisne umetnike YouTube odavno postao glavni kanal za objavljivanje spotova.
Ova odluka pokreće pitanje – kakav status danas imaju muzički spotovi? Džennifer Bern, direktorka razvoja u poznatoj produkcijskoj kući Academy Films, koja je iznjedrila autore poput Džonatana Glejzera, ističe da izdavačke kuće više ne ulažu kao nekada. „Nekad je postojao jedan trošak – snimanje spota od tri minuta. Danas kompanije traže deset različitih verzija za TikTok, Instagram, YouTube Shorts… Budžeti se dele na mnogo strana“, kaže Bern.
Režiserka Iris Luz, poznata po saradnji sa PinkPantheress i Džordžom Rajlijem, potvrđuje da su produkcijski budžeti sve manji. „Često predložim jednostavnu ideju, snimanje u jednoj kući sa nekoliko ljudi, i odmah mi kažu da bi to koštalo kao da snimamo film. Stvarno ne razumem gde taj novac odlazi“, kaže kroz osmeh.
Ipak, ni Bern ni Luz ne veruju da će gašenje MTV kanala značajno promeniti ulogu muzičkih spotova. „Danas spot više nije alat za promociju, već sredstvo da se publika poveže s izvođačem i da kupi njegovu priču“, objašnjava Luz. „Zbog TikToka i nezavisnih umetnika, sve se objavljuje odmah – spot odražava trenutak, a ne mora više da bude spektakl kao pre petnaest godina.“
Za male umetnike to i dalje predstavlja izazov. „Sve spotove koje sam snimila uspela sam da napravim zahvaljujući sreći i upornosti, jer umetnici više ne dobijaju budžet osim ako nemaju jaku izdavačku podršku“, kaže Dajmond.
Ni režiserima nije lako – Bern navodi da se danas, umesto direktne saradnje sa izvođačem, redovno održavaju konkurentni „pitchevi“ na kojima desetine reditelja besplatno izrađuju kreativne predloge. „To je ogroman trud bez ikakve garancije. Produkcijske kuće ne zarađuju od spotova, ali ih i dalje rade jer su važni za umetnički razvoj mladih autora“, objašnjava ona.
Sminjeni budžeti takođe znače da se kreativnost premešta na kratke formate. „TikTok snimci mogu izgledati skromno – muzičar sa gitarom u kafani – ali često su jednako inovativni kao i tradicionalni spotovi“, kaže Luz. „Sve je deo istog sveta umetnika – muzika, koncerti, sadržaj na mrežama.“
Bern podseća da su muzički spotovi i dalje odskočna daska za buduće filmske autore. „Pogledajte reditelje filma Everything Everywhere All at Once – i oni su počeli od spotova. To je prostor gde mladi umetnici mogu da eksperimentišu i pronađu svoj glas.“
Iako se MTV povlači, industrija ne odustaje. Wall Street Journal je nedavno objavio da Paramount razmatra nove načine da osveži brend, dok Dajmond veruje da je teško predvideti budućnost. „Ko bi rekao da će vinil ponovo postati popularan?“, pita se ona.
Luz zaključuje: „Spotovi su kao album – oni su znak interpunkcije u muzičkom svetu. Možda se menjaju, ali nikada neće nestati.“
Naslovnica
Foto: YouTube printscreen