Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Utopija koja se ostvaruje: Protesti i književnost
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kultura

Utopija koja se ostvaruje: Protesti i književnost

Poslednja izmena: 26/03/2025 09:55
8 min čitanja
Utopija koja se ostvaruje Protesti i književnost
Objavi

Višemesečni studentski protesti, posebno za sada poslednji veliki skup “15. za 15” održan u Beogradu – uz niz pitanja o kojima se govori na sve strane, poput rasprave o tome šta je, čijom i kakvom namerom, prekinulo tišinu i okončalo zbor – otvorili su i temu ima li nečeg takvog ili sličnog u književnosti, kao i, pojednostavljeno rečeno, odnosa protesta i literature.

Sadržaj
“Ubiti pticu rugalicu”Previše za jedan životOd Dantea do Makartnija

“Ubiti pticu rugalicu”

Govoreći ukratko o toj, kako je naglasila, zapravo vrlo složenoj temi, veliki književni znalac Vladislava Gordić Petković kaže:

– Angažovana akcija – istovremeno dostojanstvena, istrajna i karnevalski euforična: to su važni detalji kulture otpora rođene u zimu 2024. godine. Videli smo sve te osobine na delu i 15. marta 2025. U ovim protestima, mi smo postali deo utopije koja se ostvaruje. U prvi plan došli su san o slobodi, saosećanje i odgovornost. Jedna nova generacija bori se svojim jezikom i savešću, glatko i glasno, protiv duhovne nemaštine i civilizacijskog nasilja. Njihovo pumpanje je ozbiljan i odgovoran ritual igre koji tera u zaborav svako osećanje nemoći, a sa potisnute margine dovodi u prvi plan promenu paradigmi življenja i mišljenja. Činilo se da su akcije svakodnevnog odavanja počasti poginulima ispod novosadske nadstrešnice, humanitarni bazari, performansi, visprene parole pune citata i igra rečima, već viđeni pokušaji da se razdešenom svetu pomogne koliko se može, da se popravi sve što se može popraviti. A onda se ispostavilo da je sama pobuna najveća moć – jer ta pobuna menja svet. Ispostavilo se da je studentska akcija osvešćena, pažljivo osmišljena, usredsređena na jasno formulisane zahteve, a istovremeno duhovita; da je progresivna i empatična; da je dostojanstvena i vedra. Energija ovih protesta lako dospeva do neistomišljenika, menja ih i razuverava. U tu energiju zaljubljuju se generacije starijih i umornijih.

Postavljajući pitanje šta bi, slikovito govoreći, bila lektira protesta, Vladislava Gordić Petković napominje:

– Sve što je intergeneracijski solidarni dijalog. Od mnogo mogućih knjiga, neka to bude roman „Ubiti pticu rugalicu” Harper Li. Objavljena pre tačno šezdeset pet godina, to je knjiga koja možda nije promenila svet rasne segregacije i nepravde, ali jeste nagovestila društvene pobune i promene. Ona je povest elementarne etičnosti, ali i priča o tome kako jedna mlada osoba uči šta su to pravda, humanost i jednakost; priča i o profesionalnoj etici njenog oca: junaka koji je advokat, i advokata koji bi mogao da bude junak, veli Vladislava Gordić Petković.

Previše za jedan život

Po rečima Mihajla Pantića, pisca i istaknutog književnog kritičara, svaki veliki, masovni društveni događaj, pa i ovaj kojem smo učesnici i svedoci, svejedno kako ga nazivali, priča je za sebe.

– Uostalom, istorija i književnost se tako i pišu, od jednog do drugog rata, demonstracija, revolucije, ali i prirodne katastrofe. A budući da je književnost društveno aktivna umetnost, i da je spisateljska imaginacija na različite načine povezana sa stvarnošću, kao i sa iskustvom, masovni društveni događaji neminovno i sasvim prirodno postaju važna, pa i dominantna narativna tema. Posle takvih događaja se, jednostavno rečeno, drukčije piše, u književnosti je tada naglašena njena memorijska uloga: treba opisati, zapamtiti i za buduća vremena ostaviti svedočenje, dokumentarno ili imaginirano, o onome što se zbilo. Tako je oduvek, setimo se samo promena u književnosti, umetnosti i drugim duhovnim disciplinama posle 1968, kada je zapravo i započela epoha liberalnog kapitalizma koju i dalje živimo. Pamtim tu godinu, kao što sam i neposredni svedok 1991, 1996/1997. i 2000. Sve one su na ovaj ili onaj način tematizovane u ovdašnjim pričama i romanima, uključujući i bombardovanje iz 1999. Previše za jedan život.

Dodaje zatim:

– Najnoviji masovni talas studentskog i narodnog nezadovoljstva je po mnogo čemu neuporediv sa prethodno pomenutim društveno neuralgičnim zbivanjima. Neuporediv je zbog razloga i načina na koji je pokrenut, neuporediv je zbog studentske istrajnosti i dužine trajanja, neuporediv zbog stalnog rasta, neuporediv zbog količine energije koja se u njega ulaže, i tako redom. Ta neuporedivost svakako će biti dobar motivacioni okidač svakom ko poželi ili ima potrebu da o aktuelnom studentskom i narodnom buntu nešto napiše. Predviđanje u poslovima književnosti je nesigurna radnja, ali poučen prethodnim iskustvima siguran sam da će i ovi protesti, čiji kraj i ishod niko ne nazire, svakako postati tema nekih budućih književnih dela čiji će pisci pre svega biti učesnici i svedoci najmasovnijeg ovovekovnog društvenog pokreta u Srbiji, priča Mihajlo Pantić.

Od Dantea do Makartnija

Poznata književnica Ljubica Arsić ističe da je veličanstveno ono što su nam pokazali studenti, ne samo u iskazivanju političkih stavova i načinu političke borbe, već i u isticanju zajedničkih vrednosti za koje se bore.

– Otmenost u gandijevskoj filozofiji nenasilja imponuje svakome ko poštuje ono dobro i lepo u čoveku, njihova sposobnost kojom su privukli i ostale u masovnom opštenarodnom protestu, izaziva divljenje bez premca. Jedna generacija mladih, do juče utišana, naizgled politički nezainteresovana i nespremna da pogleda u stvarni život, probila je čauru i poletela, pokazavši sebi i drugima da je moguće menjati svet i sopstveni život, da je važna vera u zajedništvo i poštenje, u ono što daje smisao postojanju svakog od nas.

Veli da njihovo hodanje od mesta do mesta, na neki način ima svojevrsne pandane u književnosti, i ističe da predstavlja lekciju o spontanosti i izdržljivosti.

– A nastojanje da svojim telom prenesu važnu poruku pruža otpor superbrzom svetu i vladajućem konzumerizmu, sklonom da obesmišljava čoveka lažima i pragmatičnim koristoljubljem. Hodanje, kao način da se dođe do drugih, poznat je u književnosti još od Dantea, koji je imaginarnim putovanjem kroz pakao, čistilište i raj prikazao svoje političke stavove i sistem vrednosti, pa sve do modernog Komraka Makartnija i romana „Put”, u kojem je pešačenje kroz apokaliptički uništen predeo, za oca i sina način da prežive. Možda je Dositej Obradović najveći pešak srpske književnosti, jer je prepešačio na stotine kilometara po celoj Evropi. Njegovo hodanje nije bilo besciljno tumaranje, već je i on imao na umu političke i kulturne ideje u povezivanju običaja, religija, različitih kultura, kaže Ljubica Arsić.

Izvor: NIN / Autor: Tatjana Nježić
Foto: YouTube printscreen

Možda ti se takođe sviđa

Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma – Beldoks – u Domu omladine

Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti

Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu

Vukašin Đoković je novi “ćaci broj 1”

Sin Marije Vasić: Fašizam je ovo što gledate sada

OZNAKE:književnostkulturaprotestirežim

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Digitalna diplomatija Kada tvitovi i objave odlučuju o ratu i miru Digitalna diplomatija: Kada tvitovi i objave odlučuju o ratu i miru
Sledeći članak Borko Stefanović Pet meseci nakon posete Tamare Vučić, Kenija je priznala Kosovo Borko Stefanović Pet meseci nakon posete Tamare Vučić, Kenija je priznala Kosovo
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma - Beldoks - u Domu omladine
Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma – Beldoks – u Domu omladine
Kultura 22/05/2025
Entoni Kliford Grejling: Zašto rešavamo probleme ratovima?
Intervju 22/05/2025
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Politika 21/05/2025
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Kultura 21/05/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?