30. januar 2024.
Nemačkog filmskog režisera Vima Vendersa je za novi film inspirisao projekat koji se tiče – japanskih javnih toaleta. Glavni junak u njima održava higijenu.
Hirajama je čistač javnog toaleta u tokijskoj četvrti Šibuja. Posao mu nije glamurozan – sve te četke, džogeri, sunđeri… Ali to je važna služba, kojoj se Hirajama posvećuje pažljivo, s istim smislom za detalj kao i svim drugim trenucima svog dana. Ulogu Hirajame preuzeo je legendarni japanski glumac Jakušo Kodži i tu ulogu je s lakoćom ispunio hladnim dostojanstvom. Inače nije redak slučaj da Japanci na ulici zastanu sa naklonom pred uilčnim čistačima.
Toaleti prikazani u filmu zaista postoje u tokijskoj četvrti Šibuja. Oni su deo projekta saniranja javnih toaleta. Nevladina organizacija Fondacija Nipon 2018. je pokrenula taj projekat. Koordinatorka projekta Jamada Akiko je rekla da je cilj da se suzbije imidž javnih toaleta „kao tamnih, prljavih, smrdljivih i jezivih mesta“.
„Na jednoj strani, u Japanu postoji izraziti osećaj za „uslugu“ i „opšte dobro“, rekao je nedavno Venders u jednom intervjuu. „Na drugoj strani je čista arhitektonska lepota javnih sanitarnih prostorija. Bio sam začuđen time do koje mere toaleti mogu postati deo svakodnevne kulture, a ne samo jedna skoro neugodna nužnost“.
Dojče Vele navodi da za Vendersa toaleti u Tokiju izražavaju jedinstvenost japanske kulture vredne divljenja. Ako bismo zamislili film o berlinskom čistaču toaleta, to bi bila mračna priča. „Savršeni dani“ je nešto drugo – vrsta zen meditacije o radostima običnog života. Hirajama ostavlja utisak monaha, njegovi dnevni rituali su vrsta spiritualne meditacije. Za ručak on svaki dan seda na istu klupu u bašti hrama. Fotografiše analognom kamerom isti svetlosni efekat koji proizvodi krošnja drveta.
Glavni junak Vendersovog filma „Savršeni dani“ (Perfect Days) je Hirajama, čovek koji se oslanja na strogu rutinu. Svakog jutra ustaje u zoru, potkresuje brkove, zaliva pažljivo svoje biljke koje je posadio u obližnjem sanduku, ulazi u stari kombi i odlazi na posao. Usput sluša kasetu iz svoje velike kolekcije klasičnog roka iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka – od Stonsa, do Kinksa. I naravno, u skladu s naslovom filma – Lu Rida. Njegovi dani teku savršeno.
Izvor: Deutsche Welle