Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kultura

Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi

Poslednja izmena: 23/07/2024 10:17
6 min čitanja
Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi
Objavi

Okolnosti prvog susreta sa knjigom pisca koja će biti sastavni deo kućne biblioteke i preživeti sve njene transformacije ne moraju uvek biti jasne u sećanju. Ali roman od kojeg je sve počelo bez sumnje ostaje deo lične, ne samo književne, memorije. Za mene je to bila „Njujorška trilogija“ Pola Ostera u izdanju „Geopoetike“, kuće koja je ispratila, u prevodu na srpski Ivane i Zorana Paunovića, celokupnu književnu karijeru ovog svetski poznatog pisca.

Usledio je niz, Mesečeva palata, Nevidljivi, Bruklinska revija ludosti, Sanset Park, Putovanja u skriptorijum itd, sve do trenutka kada mi se sa unutrašnje strane korice romana Baumgartner koja nosi biografski zapis nije, pravo u lice, bacila završna rečenica, „živeo je u Bruklinu, u Njujorku“.

Taj perfekat je objavio konačnost. Više neće biti novih knjiga koje su samo prema redosledu objavljivanja poslednje, nove i poslednje. Ova je zaista poslednja. Pol Oster „je živeo“ i Pol Oster više neće napisati ni jednu knjigu.

Ovaj novi i zauvek poslednji roman koji u naslovu nosi prezime glavnog junaka, Baumgartner, Oster je pisao tokom pandemije virusa korona, kada mu se desila lična porodična tragedija i dok se borio sa uznapredovalim stadijumom karcinoma pluća. Ali jednom pisac, zauvek pisac i uspeo je da bude kvalitativno dosledan svojoj pripovedačkoj snazi i umeću, rečju, sebi.

Motiv intelektualca, pisca, zatim odnos nužnosti i slučaja, grad, potraga za ljubavlju, telo i telesnost, odnos otac sin i večiti odnos On i Ona, sve što je elegantno varirao u svojim prethodnim romanima postupkom koji delimično baštini postmodernu tehniku pisanja, potvrđuje se i ovde, osnažen, i to je efekat više, idejom smrti i nestanka.

„Svako od nas zaključan je u svoje sopstveno ovde, od trenutka kad se rodimo sve do dana naše smrti“, misao je Simora ili Saja Baumgartnera, univerzitetskog profesora filozofije, u trenutku dok bespomoćan i ugruvan leži na dnu stepeništa i dok mu nepoznati mladić iz elektrodistribucije, čitač brojila, pomaže da dođe sebi.

Oster za trenutak zavodi čitaoca i tera na pomisao da će ovo biti jedna „kamerna“ priča, jedna do u detalja razvijena situacija, sada i ovde, profesora kome je žena umrla i koji ostaje sam sa svojim bolom, ne samo psihičkim već i fizičkim, telesnim i koji piše knjigu o Kjerkegoru.

Ali onda nastupa Pol Oster kakav je oduvek bio. Majstor sinteze prošlog i sadašnjeg, pripovedač koji ispituje više ravni. Jedno vreme, dakle, trenutak u kojem se junak suočava sa starošću, telesnom slabošću i usamljenošću, kao neka nulta tačka egzistencije, ono mračno pulsirajuće mesto pred početak eksplozije, postaje rezervoar pripovedne snage. To je startna tačka koja motiviše sve što ćemo u ovom romanu pročitati. Od jednine priča se širi ka mnoštvu, množini događaja, situacija, stanja i značenja.

Prvo na koje nailazimo je Osterovo opsesivno bavljenje knjigom, tekstom, pisanom rečju jer u sećanju koje junak romana čuva na Anu Blum, suprugu koja je tragično izgubila život tokom jednog letnjeg odmora, postoje njeni rukopisi. Pesme i nedovršeni romani. U potrazi za njima, tačnije, klasifikujući ih i čitajući ih, pisac Pol Oster daje priliku junaku Baumgartneru da ponovo doživi prvi susret sa Anom i dalje, rekonstruiše čitav njihov odnos a čitaocu otvara vrata u nove vremenske i prostorne dimenzije.

U njima, čitalac oseća ogroman pripovedački potencijal da se ispiše čitava jedna egzistencijalna avantura. Sećanje na Anu, sređivanje njenih rukopisa, postaje provodnik kroz prostore i vremena. Smrt supruge koincidira sa idejom fantomskog uda koja postaje predmet Baumgartnerove intelektualne analiza a onda i emotivnog doživljaja prošlog i sadašnjeg. Čitav jedan unutarnji život u geografskom eksterijeru Amerike i Njujorka zaokuplja sate profesora Baumgartnera i čitaočevu pažnju.

Vešti prelazi iz jedne situacije u drugu, iz jednog idejnog kompleksa u drugi i sve to začinjeno tipično osterovskom atmosferom koja proznom koloritu dodaje lirsku patinu. Oster nikada nije bio izraziti romaneskni analitičar društvenog ili političkog trenutka ali ovoga puta, u ovom polsednjem romanu, pisac sprovodi i takvu jednu analizu.

Životno iskustvo, pamćenje prošlog, (a bilo je tu i rata u Vijetnamu, fizičkog i duhovnog razaranja, promena kroz koje je prolazila Amerika i Njujork) deo je celine i procesa promene u telu i osećanju samog junaka. Ne čudi zato zaokupljenost i tim aktuelnim trenutkom, na trenutak, dok profesor ispisuje knjigu Misterija točka.

Točak i automobil, misli on, sliče „američkom društvu u malom. Zemlja slobodnih bezglavo jurca kolovoznim trakama kao mastilo crnog asfalta označenog belim linijama, dok sve veći broj izludelih, ljutitih ljudi odbacuje pravila vožnje da bi uzeli učešće u beskrajnim rundama Trke uništenja, razarajućeg sporta broj jedan Novog doba“.

To Novo doba jurca dalje u budućnost bez novih knjiga Pola Ostera, ali svakako će nositi u toj bezglavoj jurnjavi sećanje na pisca koji je tako dobro, u gotovo svakom svom romanu, uspeo da probudi Nostalgiju, kao sećanje na nešto izgubljeno što moramo pronaći ako mislimo nastaviti dalje.

Izvor: RTS / Marija Nenezić
Foto: YouTube printscreen

Možda ti se takođe sviđa

Glumci na konferenciji za medije povodom imenovanja Dragoslava Bokana

Komandant Bokan u Narodnom pozorištu

Balkanski festival filmske režije: autorske traume

Da li je Nacionalna galerija u Londonu kupila falsifikat?

Sibil Grember: Fikcija nije potrebna u ovakvoj realnosti

OZNAKE:književnostpisacPol Osterroman

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Brus Springstin je postao milijarder Brus Springstin je postao milijarder
Sledeći članak Krvave Letnje olimpijske igre u Minhenu 1972 Mračne tajne Crnog septembra Krvave Letnje olimpijske igre u Minhenu 1972: Mračne tajne „Crnog septembra“
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Ninić o šestoro uhapšenih zbog razgovora u kafani Politički progon u režiji bezbednosnih službi i tabloida
Ninić o šestoro uhapšenih zbog razgovora u kafani: Politički progon u režiji bezbednosnih službi i tabloida
Društvo 26/06/2025
Milan St. Protić Bilo bi lepo da ovaj Vidovdan bude Vidovdan pobede, a ne Vidovdan poraza
Milan St. Protić: Bilo bi lepo da ovaj Vidovdan bude Vidovdan pobede, a ne Vidovdan poraza
Društvo 26/06/2025
Šta bi mogla da znači građanska neposlušnost ako se ne ispune zahtevi studenata do Vidovdana
Šta bi mogla da znači građanska neposlušnost ako se ne ispune zahtevi studenata do Vidovdana?
Politika 26/06/2025
Tramp Sprečili smo Srbiju – Planirala je napad na Kosovo
Tramp: Sprečili smo Srbiju – Planirala je napad na Kosovo
Svet 26/06/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?