Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kultura

Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi

Poslednja izmena: 23/07/2024 10:17
6 min čitanja
Poslednji roman Pola Ostera – priča o starenju, sećanjima i unutrašnjoj borbi
Objavi

Okolnosti prvog susreta sa knjigom pisca koja će biti sastavni deo kućne biblioteke i preživeti sve njene transformacije ne moraju uvek biti jasne u sećanju. Ali roman od kojeg je sve počelo bez sumnje ostaje deo lične, ne samo književne, memorije. Za mene je to bila „Njujorška trilogija“ Pola Ostera u izdanju „Geopoetike“, kuće koja je ispratila, u prevodu na srpski Ivane i Zorana Paunovića, celokupnu književnu karijeru ovog svetski poznatog pisca.

Usledio je niz, Mesečeva palata, Nevidljivi, Bruklinska revija ludosti, Sanset Park, Putovanja u skriptorijum itd, sve do trenutka kada mi se sa unutrašnje strane korice romana Baumgartner koja nosi biografski zapis nije, pravo u lice, bacila završna rečenica, „živeo je u Bruklinu, u Njujorku“.

Taj perfekat je objavio konačnost. Više neće biti novih knjiga koje su samo prema redosledu objavljivanja poslednje, nove i poslednje. Ova je zaista poslednja. Pol Oster „je živeo“ i Pol Oster više neće napisati ni jednu knjigu.

Ovaj novi i zauvek poslednji roman koji u naslovu nosi prezime glavnog junaka, Baumgartner, Oster je pisao tokom pandemije virusa korona, kada mu se desila lična porodična tragedija i dok se borio sa uznapredovalim stadijumom karcinoma pluća. Ali jednom pisac, zauvek pisac i uspeo je da bude kvalitativno dosledan svojoj pripovedačkoj snazi i umeću, rečju, sebi.

Motiv intelektualca, pisca, zatim odnos nužnosti i slučaja, grad, potraga za ljubavlju, telo i telesnost, odnos otac sin i večiti odnos On i Ona, sve što je elegantno varirao u svojim prethodnim romanima postupkom koji delimično baštini postmodernu tehniku pisanja, potvrđuje se i ovde, osnažen, i to je efekat više, idejom smrti i nestanka.

„Svako od nas zaključan je u svoje sopstveno ovde, od trenutka kad se rodimo sve do dana naše smrti“, misao je Simora ili Saja Baumgartnera, univerzitetskog profesora filozofije, u trenutku dok bespomoćan i ugruvan leži na dnu stepeništa i dok mu nepoznati mladić iz elektrodistribucije, čitač brojila, pomaže da dođe sebi.

Oster za trenutak zavodi čitaoca i tera na pomisao da će ovo biti jedna „kamerna“ priča, jedna do u detalja razvijena situacija, sada i ovde, profesora kome je žena umrla i koji ostaje sam sa svojim bolom, ne samo psihičkim već i fizičkim, telesnim i koji piše knjigu o Kjerkegoru.

Ali onda nastupa Pol Oster kakav je oduvek bio. Majstor sinteze prošlog i sadašnjeg, pripovedač koji ispituje više ravni. Jedno vreme, dakle, trenutak u kojem se junak suočava sa starošću, telesnom slabošću i usamljenošću, kao neka nulta tačka egzistencije, ono mračno pulsirajuće mesto pred početak eksplozije, postaje rezervoar pripovedne snage. To je startna tačka koja motiviše sve što ćemo u ovom romanu pročitati. Od jednine priča se širi ka mnoštvu, množini događaja, situacija, stanja i značenja.

Prvo na koje nailazimo je Osterovo opsesivno bavljenje knjigom, tekstom, pisanom rečju jer u sećanju koje junak romana čuva na Anu Blum, suprugu koja je tragično izgubila život tokom jednog letnjeg odmora, postoje njeni rukopisi. Pesme i nedovršeni romani. U potrazi za njima, tačnije, klasifikujući ih i čitajući ih, pisac Pol Oster daje priliku junaku Baumgartneru da ponovo doživi prvi susret sa Anom i dalje, rekonstruiše čitav njihov odnos a čitaocu otvara vrata u nove vremenske i prostorne dimenzije.

U njima, čitalac oseća ogroman pripovedački potencijal da se ispiše čitava jedna egzistencijalna avantura. Sećanje na Anu, sređivanje njenih rukopisa, postaje provodnik kroz prostore i vremena. Smrt supruge koincidira sa idejom fantomskog uda koja postaje predmet Baumgartnerove intelektualne analiza a onda i emotivnog doživljaja prošlog i sadašnjeg. Čitav jedan unutarnji život u geografskom eksterijeru Amerike i Njujorka zaokuplja sate profesora Baumgartnera i čitaočevu pažnju.

Vešti prelazi iz jedne situacije u drugu, iz jednog idejnog kompleksa u drugi i sve to začinjeno tipično osterovskom atmosferom koja proznom koloritu dodaje lirsku patinu. Oster nikada nije bio izraziti romaneskni analitičar društvenog ili političkog trenutka ali ovoga puta, u ovom polsednjem romanu, pisac sprovodi i takvu jednu analizu.

Životno iskustvo, pamćenje prošlog, (a bilo je tu i rata u Vijetnamu, fizičkog i duhovnog razaranja, promena kroz koje je prolazila Amerika i Njujork) deo je celine i procesa promene u telu i osećanju samog junaka. Ne čudi zato zaokupljenost i tim aktuelnim trenutkom, na trenutak, dok profesor ispisuje knjigu Misterija točka.

Točak i automobil, misli on, sliče „američkom društvu u malom. Zemlja slobodnih bezglavo jurca kolovoznim trakama kao mastilo crnog asfalta označenog belim linijama, dok sve veći broj izludelih, ljutitih ljudi odbacuje pravila vožnje da bi uzeli učešće u beskrajnim rundama Trke uništenja, razarajućeg sporta broj jedan Novog doba“.

To Novo doba jurca dalje u budućnost bez novih knjiga Pola Ostera, ali svakako će nositi u toj bezglavoj jurnjavi sećanje na pisca koji je tako dobro, u gotovo svakom svom romanu, uspeo da probudi Nostalgiju, kao sećanje na nešto izgubljeno što moramo pronaći ako mislimo nastaviti dalje.

Izvor: RTS / Marija Nenezić
Foto: YouTube printscreen

Možda ti se takođe sviđa

Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma – Beldoks – u Domu omladine

Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu

Svetislav Basara: Ovaj narod je naprosto formatizovan da njime gospodare neuke siledžije, idioti i pokvarenjaci

Nele Karajlić u susret koncertu u DOB-u: Rokenrol polako, ali sigurno prelazi u muzej

Preminuo Ljubomir Simović

OZNAKE:književnostpisacPol Osterroman

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Brus Springstin je postao milijarder Brus Springstin je postao milijarder
Sledeći članak Krvave Letnje olimpijske igre u Minhenu 1972 Mračne tajne Crnog septembra Krvave Letnje olimpijske igre u Minhenu 1972: Mračne tajne „Crnog septembra“
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma - Beldoks - u Domu omladine
Film Želimira Žilnika otvorio 18. Međunarodni festival dokumentarnog filma – Beldoks – u Domu omladine
Kultura 22/05/2025
Entoni Kliford Grejling: Zašto rešavamo probleme ratovima?
Intervju 22/05/2025
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Izvršna vlast u Srbiji preti blokadom sudske vlasti
Politika 21/05/2025
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Trideset godina od druge Kustine pobede u Kanu
Kultura 21/05/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?