Trgovci tokom prošle godine nisu imali tako značajan rast kao u 2022. godini, ali se glavni igrači na našem tržištu ne mogu požaliti na rezultat. I dalje su svi u finansijske izveštaje upisali dobitak, kod većine je on veći nego u 2022. dok je u slučaju nekoliko njih, profit lane bio nešto manji nego godinu pre.
Forbes Srbija je proverio bilanse uspeha osam naših najvećih trgovinskih lanaca. Podaci za Lidl i Aman još nisu dostupni, pa lista nije stigla do 10 najvećih.
Redosled ovih igrača nije se menjao u odnosu na prethodnu godinu. Svako drži sličan odnos prihoda i profita. Tokom 2023. niko nije nikoga prestigao. Valja imati na umu da je godišnja inflacija u Srbiji bila 7,6 odsto. Za toliko su prihodi mogli da rastu da su samo nju pratili.
Delez i dalje prvi
Prvi na listi i po prihodima, pa i dobiti je i ovog puta – Delez. U 2022. on je bio i na listi i najvećih i najprofitabilnijih srpskih kompanija. Tada su uspeli da povećaju dobit 2,3 puta u odnosu na prethodnu godinu.
U 2023. su ukupne i poslovne prihode povećali za oko 21 milijardu dinara, nešto više od 15 odsto. Ostvarili su 155,47 milijardi dinara poslovnih prihoda (uz oko tri milijarde finansijskih i ostalih prihoda).
U finansijskim izveštajima trgovci daju podatak o tome koliko ih je koštala nabavka prodate robe. U slučaju Deleza 106,1 milijardu dinara. Od njene prodaje su prihodovali 153 milijarde dinara.
Kada se računica završi, ostvarili su neto dobit od 7,7 milijardi dinara. Čitavu milijardu više nego u 2022. To je, takođe, rast od oko 15 odsto.
Trgovci unovčavaju nekretnine
Merkator S je ostvario nešto manji rast poslovnih prihoda. Sa 91,2 milijarde dinara iz 2022. otišli su na 102 milijarde dinara, što je nepunih 12 odsto dok su ukupni povećani sa 92 na 103,7 milijardi.
Od prodaje robe su naplatili 100,8 milijardi dinara, a na nju su potrošili 73,8 milijardi dinara. Pa, ipak, dobit su duplirali. Sa 788 miliona, dostigli su 1,65 milijardi dinara.
„Na dan 31. decembra 2023. godine kratkoročne obaveze Društva premašuju iznos njegove obrtne imovine za 16,39 milijardi dinara“, stoji u napomenama uz finansijski izveštaj Merkator S. „Društvo planira da u predstojećem periodu nastavi sa trendom jačanja likvidnosti kroz dalji nastavak procesa monetizacije nepokretnosti, pri čemu će sam proces prodaje nekretnina primarno doprineti smanjenju finansijskih obaveza u budućem periodu“.
Napominju još da su u proteklom periodu unapredili likvidnost preduzimanjem niza mera – kroz optimizaciju troškova zakupa, optimizaciju obrtnog kapitala posebno u delu koji se tiče upravljanja zalihama i poboljšanja efikasnosti naplate potraživanja. Društvo se oslanja na mogućnost dobavljača da isporučuju robu sa odloženim rokovima plaćanja.
„U martu 2024. godine, Društvo je otpočelo sa operacijama u novom distributivno-logističkom centru ukupne površine sa mezaninima 66.700 kvadrata. Objekat je uzet u operativni najam. Sa ovim skladištem Društvo planira da podigne procenat centralnog snabdevanja maloprodajne mreže sa 42% na preko 85% ukupnih volumena distribuiranih kroz maloprodajnu mrežu“, vidi se iz napomena.
Ove godine trgovci bez promena
Poslovni prihodi Univereksporta su porasli sa 31,1 milijarde u 2022. na 37,7 milijardi dinara prošle godine, što je oko 20 odsto. Sličan rast ostvarili su i ukupni prihodi koji su premašili 38 milijardi. Od prodaje robe su naplatili 37,25 milijardi dinara, a ona ih je koštala 27,35 milijardi dinara. Ipak, dobitak je nešto manji. Univer je u 2023. godini upisao neto dobit od 836,1 milion, a godinu ranije 871,6 miliona dinara.
„Društvo je iskazalo neto dobitak u iznosu od 836.144 hiljada dinara, dok su kratkoročne obaveze Društva veće od njegove obrtne imovine za 3,7 milijardi dinara. Kratkoročne obaveze Društva sadrże kratkoročne obaveze za lizing u iznosu od 1,4 milijardi dinara. Ove obaveze su značajno povećałe razliku izmedu obrtne imovine i kratkoročnih obaveza, dok iz njih ne proističe obaveza plaćanja. Iz pozitivnog novčanog toka koji proističe od dobrog poslovnog rezultata nesmetano se vrši izmirivanje kratkoročnih obaveza, što dovodi do smanjenja dana vezivanja obaveza prema dobavljačima. Očekivani nivo profitabilnosti u 2024. godini biće isti ili veći u odnosu na 2023. godinu“, navode u Univeru uz izveštaj.
Prosečno vreme naplate potrażivanja u 2023. godini iznosi 23 dana. Obaveze prema dobavljačima na kraju 2023. godine iskazane su u iznosu od 6,9 milijardi dinara.
„Prosečno vreme izmirenja obaveza prema dobavljačima u 2023. godini iznosi 53 dana, a u toku 2022. godine 51 dan“.
Neki trgovci su smanjili dobit
Metro keš end keri je povećao poslovne prihode sa 30,6 na 35,4 milijarde dinara, što je rast od oko 15 odsto dok su ukupni prihodi bili neznatno veći – 35,8 milijardi. Prihodi od prodaje robe su iznosili 35,2 milijarde, a koštala ih je 30,2 milijarde dinara.
Profit se, ipak, skoro istopio. Sa 286,8 miliona dinara u 2022. godini spali su na 21,4 miliona dinara.
Iz finansijskog izveštaja trgovci otrkivaju ko je glavni kupac u njihovim radnjama. To su pre svega ugostitelji. Oni su kupovali za 13,6 milijardi dinara, trgovci za 12,5 milijardi, a ostali za oko devet milijardi dinara.
DIS je sledeći na listi lanaca po poslovnim prihodima. Tokom 2023. godine postigli su 27,4 milijarde dinara poslovnih prihoda, što je skoro tri milijarde više nego godinu pre. Drugih prihoda nije bilo u značajnijoj meri tako da su ukupni iznosili 27,7 milijardi.
Od prodaje robe su naplatili oko 25 milijardi dinara, ali i još 1,7 milijardi od prodaje proizvoda i usluga. Robu su platili 21,6 milijardi dinara. Profit je 472 miliona dinara. Godinu pre je bio 439 miliona dinara.
Po poslovnim prihodima, sledeći na listi je Gomeks – iznosili su 22 milijarde dinara. Godinu pre su bili nepunih 19 milijardi dinara. Ukupni prihodi su bili za oko 150 miliona dinara veći.
Od prodaje robe je stiglo 21,9 milijardi dinara, a roba je koštala 15,5 milijardi dinara. Neto dobitak je dostigao 518,7 miliona dinara, dok je godinu pre bio 449,5 miliona dinara.
Veropulus je u Srbiji ostvario 8,7 milijardi dinara poslovnih prihoda u 2023. godini. To je oko 2,2 milijarde više nego godinu pre. Ukupni su dostigli 9,19 milijardi dinara. Od prodaje robe je stiglo 7,5 milijardi dinara, a nabavna vrednost te robe je bila 5,78 milijardi dinara. Postigli su neto dobit od 583,1 milion dinara, dok je godinu pre bio 482,1 milion dinara.
Domaća trgovina je odmah do. Ostvarili su 8,2 milijarde poslovnih prihoda, oko 1,6 milijardi više nego u 2022. godini. Iako su ukupni prihodi bili gotovo identični, ukupni rashodi kompanije su bili za gotovo 300 miliona veći od poslovnih rashoda.
Prodaja robe je donela 8,16 milijardi dinara, a koštala je 5,56 milijardi dinara. Na kraju pišu profit od 173,8 miliona dinara, što je 76 miliona više nego godinu pre.
Izvor: Forbes Srbija / Aleksandra Bulatović
Foto: YouTube printscreen