Do kraja septembra 2025. godine iz budžeta Srbije za Nacionalni fudbalski stadion i izgradnju pratećih sadržaja potrošeno je oko 43,1 milijardu dinara, odnosno 368 miliona evra. Iako se radi o jednom od najskupljih infrastrukturnih projekata u zemlji, do danas je javnosti dostupno vrlo malo informacija o tome šta je tačno urađeno i na šta je novac potrošen.
Tihi pad tempa radova
Podaci Ministarstva finansija pokazuju da je ove godine za stadion utrošeno svega 135,5 miliona dinara, dok je prošle godine potrošeno 25,6 milijardi, a 2023. godine 17,3 milijarde. Iako su svake godine planirana mnogo veća sredstva, država je trošila manje od projektovanog — u 2024. potrošeno je 82% planiranog iznosa, a u 2023. godini 77%.
Za 2025. planirano je izdvajanje od 18,5 milijardi dinara, ali ostaje pitanje koliko će od tog iznosa zaista biti iskorišćeno do kraja godine.
Ministarstvo bez odgovora
Novinari su od Ministarstva finansija tražili objašnjenje na šta je do sada potrošeno više od 43 milijarde dinara, s obzirom na to da su vidljivi radovi tek na nivou temelja i prizemlja. Odgovor nije stigao.
Nije poznato ni koliko će budžet za 2026. predvideti za ovaj projekat, mada u aktuelnim planovima stoji da bi sledeće godine moglo biti izdvojeno 21,2 milijarde dinara, odnosno oko 181 milion evra.
Cena za stadion koja stalno raste
Projekat Nacionalnog stadiona od početka prate nejasnoće i kontradiktorne procene troškova. Fiskalni savet je još prošle godine upozorio da bi ukupni troškovi mogli dostići 112 milijardi dinara (oko 960 miliona evra), dok Ministarstvo finansija insistira da je stvarna cena „samo“ 464 miliona evra plus PDV.
Najnoviji dokumenti i građevinske dozvole, međutim, pokazuju da su radovi procenjeni na 494 miliona evra bez PDV-a, što ovu cifru približava onoj koju su prvobitno navodili kritičari.
Ko gradi stadion i pod kojim uslovima
Radovi su povereni kineskoj kompaniji Power China, sa kojom je ugovor sklopljen direktnom pogodbom. Prema građevinskoj dozvoli iz septembra, stadion će imati 52.000 mesta, biće visok 51,5 metara i sastojaće se od suterena, prizemlja i sedam spratova.
Planirana je i izgradnja ogromnog parkinga sa više od 3.300 mesta za automobile, kao i prostora za autobuse, taksi vozila i bicikle.
Nacionalni stadion između sporta i politike
Iako se Nacionalni stadion u Surčinu predstavlja kao projekat od nacionalnog značaja, za mnoge on ostaje simbol neispunjenih obećanja i nedostatka transparentnosti. Uz odlaganja, povećanje troškova i izostanak jasnih informacija o toku radova, sve više građana se pita — da li Srbija zaista gradi stadion za budućnost, ili spomenik jednoj političkoj eri?
Naslovnica
Izvor: Forbes Srbija / Nova / Nedeljnik / 021
Foto: YouTube printscren