Korišćenjem ovog sajta prihvatate Politiku privatnosti i Uslove korišćenja.
Prihvatam
NaslovnicaNaslovnicaNaslovnica
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Tehnologija
    • Zdravlje
Čitanje: Da li je Nacionalna galerija u Londonu kupila falsifikat?
Objavi
Promena veličine fontaAa
NaslovnicaNaslovnica
Promena veličine fontaAa
  • Vesti
  • Politika
  • Društvo
  • Svet
  • Kultura
  • Sport
  • Magazin
  • Biznis
  • Istorija
  • Zdravlje
  • Tehnologija
  • Intervju
Pretraga
  • Vesti
    • Politika
    • Društvo
    • Svet
    • Kultura
    • Sport
  • Magazin
    • Biznis
    • Istorija
    • Intervju
    • Zdravlje
    • Tehnologija
Pratite nas
  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kultura

Da li je Nacionalna galerija u Londonu kupila falsifikat?

Poslednja izmena: 16/06/2025 11:42
6 min čitanja
Da li je Nacionalna galerija u Londonu kupila falsifikat
Objavi

Komentari bivšeg kustosa, koji su kasnije povučeni, ponovo su pokrenuli debatu da li je originalna Rubensova slika „Samson i Dalila“ koju poseduje Nacionalna galerija u Londonu. Mnogima je ta tema nepoželjna, ali javnost želi da zna da li je Nacionalna galerija potrošila skoro tri miliona evra (2,5 miliona funti) na falsifikat.

Sadržaj
Sumnja se pojavila ubrzo posle kupovineZašto je slika zalepljena na novu podloguDebata se nastavlja

Otkako je jedna od vodećih britanskih kulturnih institucija 1980. godine kupila Samsona i Dalilu, davno izgubljeno remek-delo flamanskog umetnika Petera Paula Rubensa, tinjala je debata o njenoj autentičnosti.

Četrdeset pet godina kasnije, ponovo se razbuktala zbog pokrenute peticije kojom se poziva Nacionalna galerija da ispuni svoje obećanje iz 1997. godine da će organizovati javnu raspravu po ovom pitanju.

Ovog puta, pod lupom nije prednja strana slike – već njena poleđina.

Sumnja se pojavila ubrzo posle kupovine

Debata je počela ubrzo nakon što je Nacionalna galerija kupila biblijski prikaz, za koji se zna da ga je majstor naslikao oko 1609. godine, pre nego što je vekovima bila izgubljena. Za galeriju, to je bio dragulj iz 17. veka u njenoj kolekciji, vrsta dela koja mami posetioce.

Ali neki su odmah počeli da dovode u pitanje rukopis četkicom (previše nespretan), opisujući ga kao drsku kopiju originala iz 20. veka – i te sumnje su se samo pojačale. Kataržina Kšižagorska-Pisarek, stručnjakinja za Rubensa, opisala je Samsona i Dalilu kao „veoma problematičnu“ i „čudno modernu“.

A Kristofer Rajt, vodeći stručnjak za slike iz 17. veka, rekao je da je sama slika jednostavno „pogrešna“. Dodao je: „Nedostaje joj Rubensova suptilnost. Svi moji instinkti poznavanja starih majstora dovode me do tog zaključka. To nije slika iz 17. veka.“

Majkl Dejli, direktor ArtWatch UK, opširno je istraživao sliku i tvrdi da je otkrio gomilu dokaza da to nije Rubensovo delo. Ceo slučaj je nazvao „najvećim od svih muzejskih skandala“ i „zaverom sa vrha da se prikrije ogromna greška u kupovini koja dezavuiše Rubensovo delo“.

Najnoviji obrt u ovoj dugotrajnoj sagi dolazi zahvaljujući komentarima koje je dao – a zatim povukao – Kristofer Braun, bivši kustos Nacionalne galerije, koji je bio na čelu holandske i flamanske kolekcije.

Zašto je slika zalepljena na novu podlogu

U razgovoru za Gardijan, Braun je insistirao da je slika autentična, ali je zanimljivo to što je takođe rekao da je Nacionalna galerija pričvrstila novu drvenu ploču na poleđinu slike.

Ovo očigledno priznanje ponovo je raspirilo vatru kod onih koji su tvrdili da to nije Rubens.

Poleđine slika često nose isto toliko istorije koliko i prednja strana. Kod Samsona i Dalile, drvena ploča na kojoj je slika prvobitno naslikana je obrađeno i pričvršćeno za današnju.

Kritičari sumnjaju da je original možda sadržao ključne dokaze koji se odnose na datiranje slike.

Sumnjičavi takođe misle da je istovremeno uklonjen i tradicionalni ram slike.

To bi značilo da su svi tragovi o poreklu i starosti Samsona i Dalile – a samim tim i o njenoj autentičnosti – nestali. Jedan dokaz na drvenoj podlozi je možda bio monogram autora, što je bila uobičajena praksa u Antverpenu u 17. veku. Da je žig izrađivača pokazivao da je napravljena kasnije od oko 1609. godine, to bi gotovo sigurno pokazalo da je slika kopija.

Kada je galerija kulila sliku 1980. godine, nije bilo reči o iverici – kupljena je kao drvo.

Prvo javno pominjanje iverice u galeriji bilo je u tehničkom izveštaju iz 1983. godine, a ranije je pomenuta u zapisniku sa sednice odbora iz 1982. godine, kada je Braun tražio dozvolu za čišćenje slike.

Nacionalna galerija je saopštila da je poleđina slike bila zalepljena za ivericu „verovatno tokom 20. veka“, dodajući u katalogu izložbe iz devedesetih: „Samson i Dalila su isečeni na debljinu od oko tri milimetra i postavljeni na novu ivericu pre nego što ju je Nacionalna galerija stekla 1980. godine, tako da se ne može pronaći trag žiga proizvođača drvene ploče.“

Međutim, izveštaj o stanju drveta koji je sastavio eminentni istoričar umetnosti pre aukcije 1980. godine naveo je da je „odlično očuvano“ i da je debljine između 25 i 40 milimetara.

I tu leži misterija: ko ga je isekao i zalepio na modernu ploču, kada su to uradili i zašto? Nekoliko poznatih stručnjaka dovelo je u pitanje logiku koja stoji iza ove odluke, s obzirom na to da je izvorno opisana kao da je u dobrom stanju.

Debata se nastavlja

Usred sve neizvesnosti, dve stvari su sigurne: poreklo slike će nastaviti da uzburkava svet umetnosti, a naučnici i estete širom sveta će nastaviti da pozivaju na tu javnu debatu.

Nacionalna galerija je saopštila: „Slika Samson i Dalila je odavno prihvaćena kao remek-delo Petera Paula Rubensa. Nijedan stručnjak za Rubensa nije sumnjao da je on autor. Naslikana na drvenoj ploči u ulju ubrzo nakon njegovog povratka u Antverpen 1608. godine i oličava sve ono što je umetnik naučio u Italiji. To je delo najvišeg estetskog kvaliteta.“

Dodaje se i da je kompletna dokumentacija o drvenoj podlozi koju su sastavili Džojs Plesters i Dejvid Bomford objavljena u Tehničkom biltenu galerije 1983. godine kada je Kristofer Braun bio kustos galerije odgovoran za ovu sliku.

„Njihovi nalazi ostaju validni, uključujući i njihovu nedvosmislenu izjavu da je drvena podloga bila pričvršćena za novi nosač pre nego što je sliku otkupila Nacionalna galerija“, tvrde nadležni u svom saopštenju.

www.downtown-hotels.com

Izvor: RTS
Foto: YouTube printscreen

Možda ti se takođe sviđa

Suočavanja sa sobom: roman “Dan u martu”

Razarač u marini

„Miris sveže farbe“ nagrađen na Adriatic Film Festivalu u Italiji

O dubini nerazumevanja

Reditelj Jafar Panahi vraća u Iran sa Zlatnom palmom iz Kana

OZNAKE:galerijaLondonNacionalna galerijaRubensSasmon i Dalilaslika

Prijavite se za dnevni bilten

Budite u toku! Dobijajte najnovije najnovije vesti direktno u prijemno sanduče.

Prijavljivanjem prihvatate naše Uslove korišćenja i prihvatate prakse podataka u našoj Politici privatnosti. Možete otkazati pretplatu u bilo kom trenutku.
Objavi
Prethodni članak Apel za spas Partizana tvrdi da se nastavlja urušavanje kluba “Apel za spas Partizana” tvrdi da se nastavlja urušavanje kluba
Sledeći članak Koliko je napredovao iranski nuklearni program Koliko je napredovao iranski nuklearni program?
Ostavite komentar Ostavite komentar

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Najnovije vesti

Grčki mediji pišu o Đokovićevoj selidbi u Atinu
Grčki mediji pišu o Đokovićevoj selidbi u Atinu
Sport 16/06/2025
Tramp Zaustaviću rat između Irana i Izraela kao što sam i na Kosovu
Tramp: Zaustaviću rat između Irana i Izraela kao što sam i na Kosovu
Politika 16/06/2025
Planovi studenata za Vidovdan
Planovi studenata za Vidovdan
Politika 16/06/2025
Koliko je napredovao iranski nuklearni program
Koliko je napredovao iranski nuklearni program?
Svet 16/06/2025

Linkovi

  • KONTAKT
  • POLITIKA PRIVATNOSTI
  • UPRAVLJANJE KOLAČIĆIMA

Vesti

  • POLITIKA
  • DRUŠTVO
  • SVET
  • KULTURA
  • SPORT

Magazin

  • BIZNIS
  • ISTORIJA
  • INTERVJU
  • TEHNOLOGIJA
  • ZDRAVLJE

Prijavite se za naš bilten

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

NaslovnicaNaslovnica
Pratite nas
© 2024 Naslovnica.rs | Sva prava zadržana.
Prijavite se za naš bilten!

Prijavite se na naš besplatni bilten da biste odmah dobili naše najnovije članke!

Nema neželjene pošte, otkažite pretplatu u bilo kom trenutku.
Dobrodošli nazad!

Prijavite se na svoj nalog

Lost your password?